Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Sunday, May 18, 2014


_Kali ini giliran mereka.


Boleh jadi satu hari nanti giliran aku pula.

Hidup bergelandangan. Serba-serbi kekurangan. Mahu mendapatkan barangan keperluan pun memakan seluruh kudrat apatah lagi mahu mendapatkan barangan kehendak hati yang lara. Yang kita ini pula hidup bagaikan tidak pernah cukup-cukup dengan segala yang ada. Sentiasa mahu lebih. Lagi... lagi dan lagi. Yang mana kemahuan itu sudah naik taraf menjadi satu keperluan.

Rasa cukup itu... telah tersasar jauh menghilang.

11 Mei 2014, Ahad.
Jalan Panggong, Kuala Lumpur.

Kelihatan di celah-celah bangunan terdapat beberapa kumpulan manusia berpakaian separa compang-camping menunggu sesuatu. Masing-masing melabuhkan punggung dan duduk memusatkan pejabat pos lama yang tersergam kacak di tengah-tengah Jalan Panggong. Kebanyakannya membawa 'bagpack' berbentuk plastik. Pelbagai saiz. Pelbagai warna. Merah ada. Oren ada. Hitam pun ada.

"Lambat makanan sampai hari ini." Seorang pakcik berbangsa Cina menyapa.
"Haah, uncle. Lambat sedikit. Biasanya pukul 5.30." Aku membalas.
"I dengar mereka datang bawa makanan dari Shah Alam." Pakcik itu menyambung.
"Ye ke? Saya tak tau pula." Aku menjawab lagi.
"U kerja ke belajar?" Pakcik itu bertanya lagi.
"Saya dah kerja, uncle." Aku senyum.
"Company nama apa?"
"Company... em, company kecik je uncle. Kerja computer."
"Government ke swasta?" Tanyanya lagi.
"Swasta, uncle." Balas aku lagi.
"Kerja swasta bagus. Bayar banyak. Tapi senang buang orang."
"Ha, betul tu uncle. Senang buang orang."
"Kerja government ini selamat sikit. Lebih secure. Betul kan?"
"Hehe, ye ke uncle. Saya tak tau."
"Sini selalu sudah bukak meja letak makanan. Dari Shah Alam itu pasal jauh."
"Oo yeke. Tak tau pula."
"Awak ni apa pun tak tau." Akhirnya tercetus kemarahan kecil pakcik itu.
"Hehe. Sorry, uncle. Saya pertama kali datang sini." Terasa berdosa pula jadi ignorant.

Ramah pakcik itu. Berintelektual. Rupa parasnya biasa saja. T-shirt yang telah di'tuck-in', seluar pendek dan sekarung beg plastik yang dipenuhi dengan barangan keperluannya. Dia memang kelihatan biasa. Cuma badannya sedikit kotor dan berbau. Barangkali disebabkan tidur merata dan hidup melarat. Entahlah kenapa beliau bergelandangan. Terpaksa atau itu pilihannya... wallahuam.

Hampir jam 6 petang, makanan pun terhidang. Ramai sungguh sukarelawan yang datang. Bilangan yang bergelandangan juga boleh tahan. Lebih dari 200 orang. Masing-masing sibuk. Sibuk mengambil makanan. Sibuk memberi makanan. Ada yang membawa pakaian terpakai untuk diedarkan kepada golongan bergelandangan ini. Ada yang membawa kotak-kotak kosong sebagai alas tidur mereka. Berlatar belakangkan bangunan-bangunan mewah lain, kelihatan golongan bergelandangan ini sabar membuat barisan menanti giliran untuk menjamah makanan percuma.

Realiti kota raya.

Yang berulang-ulang di Jalan Panggong pada setiap hari Ahad jam 5.30 petang. Pengalaman yang sangat berharga. Terpalit sudah erti sebuah cukup. Hidup secara bersederhana... cuba. Selagi mampu, cuba. Aktiviti ini sebenarnya anjuran Dapur Jalanan KL. Golongan orang muda macam aku, kau dan sesiapa. Yang punya inisiatif untuk bagi makanan percuma kepada golongan bergelandangan ini tanpa penaja mana-mana. Kalau berminat nak hulurkan tangan, turun di LRT Pasar Seni. Jalan terus di bahagian construction yang tak siap itu (port lama Bus Stand Klang) dan belok kanan. Jalan terus sampai hujung jalan dan anda akan nampak sebuah pejabat  pos lama tersergam di situ.

Jadi.

Kalau terasa nak beli sesuatu... negotiate dulu dengan hati.
Ini memang betul-betul barangan keperluan hidup ke?
Kalau tak ada ini memang tak boleh hidup ke?

Kalau betul pun itu keperluan... negotiate lagi sekali.
Betul-betul sangat-sangat ke kena ada benda ini?
Boleh bawa masuk kubur ke pun?

Last sekali, bayangkan satu perkara.

Kita ada rumah, beratap, berkipas dan berhawa dingin.
Mereka ada kotak... cuma.

InsyaAllah kau akan kenal erti sebuah cukup.

Cuba, ok_

Kategori:

7 Responses to "Geladangan Dapur Jalanan KL"

Sham Hassan said :
May 21, 2014 at 4:04 PM
salam FHSZ


kabare?


good post! Thanks for the info!
Samueil Idris said :
June 26, 2014 at 10:06 AM
search pasal jodoh..then, tersesat sampai ke sini..very nice entry.saya suka dgn prinsip ukhti yg xmahu susah2kan sesebuah walimah.. amat mencabar zaman sekarang ni nk cari muslimah yg celik pemikiran mcm ukhti.tgok tahun post ni since 2009 lagi..btw..saya pn tk tau ukhti dah bertemu jodoh ke blum..andai blom, saya doakan mdh2an ukti bertemu dgn zauj yg baik agamanya dan baik utk kehidupan ukhti dunia dan akhirat inshaAllah..
Samueil Idris said :
June 27, 2014 at 9:50 AM
jazakillahu khairan kathiran..dan kepada ukhti dan keluarga juga semoga dirahmati Allah selalu..selamat menyambut ramadhan mubarak..mdh2an diberkati puasa ukhti pada tahun ini dan disucikan dr sgl dosa inshaAllah..
June 28, 2014 at 10:51 PM
aminn. insyaAllah. terima kasih atas doanya. selamat berpuasa dan semoga berlumba-lumba mengumpul bekalan akhirat.
meee said :
April 14, 2015 at 4:30 PM
walaupun entri dah lama tapi teringin sgt nak tnya. maaf la ye,
20 minit = pilih baju/seluar/kain/tudung/sebagainya
20 minit = muka
20 minit = kepala
10 minit = touch up
10 minit = handbag/purse
10 minit = pilih kasut
10 minit = cari kunci/matikan suis elektrik/tutup semua pintu rumah

60 minit. - kira betul2 kat atas tu bukan 60minit tp 100minit tu, hampir 2jam tuu...



'Kalau mahu pergi berdua-duaan dengan Allah, jangan sekali-sekali dituduh lembab'.

5 minit = buka tudung + sangkut tudung
5 minit = ambil wudhu
2 minit = pakai telekong
5 minit = solat
2 minit = buka telekong
2 minit = lipat telekong
5 minit = pakai tudung
5 minit = touch up muka/tudung/baju
1 minit = pakai kasut

- tapi solatnya 5 minit jek??25 minit lagi....hmmm......sy konfius sket, buka tudung+sangkut tdung= 5minit?????????? bukak&sangkut tudung sama panjang dengan tempoh solat???wah, bape puluh pin awak pakai kat tudung ye???2 minit buka telekung belum campur lipat??saya rs org normal stakat nk bukak(belum lipat) telekung tu bole siap dalam bape saat je kan...kasut 1 minit...waaaaaa....awak pakai kasut tali mcm kasut sekolah ekkkk??


maaf sekali lg, ke awak ni OKU ek....?
meeee said :
April 14, 2015 at 4:31 PM
jgn marah tawww....gurawwww jekk ekekekekkekekekekeke
jualtheme murah said :
April 30, 2015 at 11:50 PM
terima kasih infonya..........
sangat menarik dan bermamfaat......

Post a Comment

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.