Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Tuesday, October 08, 2013


_Hai.


Mereka sihat?
Anda sihat? 
Aku sihat... kot.

Huish, gilalah. Macam sudah 8 tahun tak menulis. Aku sibuk sebenarnya (ini memang alasan). Sibuk membina tisu-tisu badan yang sudah semakin berkurangan. Sibuk juga melatih akal supaya merempit dengan lebih pantas. Dalam erti kata lain, sibuk menjadi seorang ahli sukan (ini semua poyo).

Tapi kan.

Joging.
Marathon.
Walkathon.

Best sebenarnya. Mengecut dan mengembangkan otot sambil memuji ciptaanNya. Memang awesome. Anda patut cuba. Aku buat target kononnya. Tercapai ke tidak, kita tengoklah macamana (muahaha). Letak jauh-jauh dulu. At least, start first. Setiap bulan sekurang-kurangnya patut join satu marathon. Setiap hari pula kena jogging sekurang-kurangnya 3 km. Jadi kalau seminggu boleh dapat 21km. 

Hah, angan-angan Mat Jenin tak?

RM2.10.

Kan? Sejak harga minyak naik ini, aku pun jadi malas nak isi minyak. Kalau dah malas nak isi minyak terpaksalah menapak ke tempat kerja kan. Nasib baik jarak dari rumah ke tempat kerja tidak lebih dari 3km satu arah. Kalau pergi balik memang tercapai dah target 3km sehari itu. Memang boleh terbakar segala lemak-lemak tepu yang tak larut air itu. Jadi, bersyukurlah sebanyak-banyaknya dengan kenaikan harga minyak ini.

Syukorlahhhhh.

Ok, dah.
Aku nak bagi tips sebenarnya.
Panjang sangat pula mencecehnya.

Ada 2 websites yang anda boleh ikuti kalau nak cuba berkecimpung di dalam arena 'melentur otot biarlah dari lemak perut'. Mari kita sama-sama saksikan.


Biasanya setiap bulan ada beberapa jenis marathon di pelbagai lokasi. Jadi anda bolehlah pilih mana-mana aktiviti yang anda berminat. Aku selalu pilih area KL dan Putrajaya sebab itu saja yang mampu tercapai dek patella. Cubalah Fun Run 5km dulu. Lepas itu bila dah seronok anda boleh cuba 10km. Dan kalau dah semakin hebat bolehlah ambil 21km (fuh, boleh tercabut tapak kaki dan jantung).


Ini pun lebih kurang macam Hooha. Marathon pertama yang aku masuk 10km lari di sekitar Bukit Jalil. Tepi highway. Memang gila ah dingdong. Disebabkan lari pakai kasut murah (belas-belas ringgit), tapak kaki jadi sangat sakit dan melecet. Lepas lari memang tapak kasut itu jadi panas gila, nipis dan haus terus. Memang injured teruk sebab masa itu practice lari pun seminggu sekali atau dua minggu sekali saja. Jadi memang padan mukalah dapat kecederaan yang berlipatganda. Ingat, jangan tiru macam saya.

Hah, itu sajalah laman-laman yang aku nak kenalkan (dua je pun).

Tips Lain
  1. Dapatkan kasut yang bersesuaian. Buat investment. Beli kasut yang sedap untuk kaki anda. Mengikut terjemahan otak aku, sedap bermaksud mahal. Faham-faham sendiri ok. 
  2. Practice makes perfect. Rajin-rajinlah berlari-lari anak selalu. Longgarkan segala otot di seluruh badan. Tidaklah otot itu terkejut macam aku kena dulu. Tak pasal-pasal esoknya nak pergi kerja kena jalan macam ketam.
  3. Minum air sebanyak mungkin. Amalkan minum air masak ke air kosong ke air mati ke air mineral ke air neng ke air transparent itu sebanyak mungkin. Banyak ok. Lagi pula, air masak itu adalah salah satu cara untuk anda berdiet. Serius. Cuba lalukan ke esofagus secara pukal hari-hari.
Ok, iklan lain.


Penyertaan masih dibuka. Starting point dan ending point adalah di Wangsa Walk. Jomlah turut serta. Ada Heliza (insyaAllah agaknya). Ada aku (eh... eh bajet artis). 

Amacam?
Mari sahut cabaran.
Kita jumpa di sana... di sana... di saaaaa... na.

Selamat mencuba_

Kategori:

1 Response to "Tips Melentur Otot Biarlah Dari Lemak Perut"

shira said :
October 8, 2013 at 9:25 PM
go kak zai go! hehee :D

Post a Comment

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.