Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Thursday, May 31, 2012


_Pesan ayah.

Berkali-kali.

"Kalau cari tempat bekerja, pastikan balik ke rumah awal. Boleh solat berjemaah sekali. Makan malam sekali."

Tahun 2006 - 2007
Subang Jaya.

Tahun 2007 - 2010
Damansara / Kerinchi / Bangsar.

Tahun 2010 - Sekarang
Petaling Jaya.

Sekarang - Terpulang kepada izin Allah
"Kalau cari tempat bekerja, pastikan balik ke rumah awal. Boleh solat berjemaah sekali. Makan malam sekali."

Pesan ayah, berkali-kali.

InsyaAllah_

Sambung baca...

Kategori:

Sunday, May 20, 2012


_Sesungguhnya marah itu adalah sebahagian daripada syaitan.

Dan sesiapa yang menjadikan marah itu sebagai pendampingnya juga adalah sebahagian daripada syaitan. Engkau, syaitan!Syaitan yang direjam. Rejam... rejam... rejam!

Apa! Sesuka hati kau saja!

Eh... eh jangan marah. Chill... chill.

Sewaktu ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di PWTC tempoh lalu, memang tidak merancang pun untuk berjumpa. Tiba-tiba terjumpa. Lebih kurang 3 meter di hadapan. Rezeki agaknya.

Jumpa siapa?

Siapa lagi... tidak lain tidak bukan adalah Ustaz Don Daniyal.

Walah!

Punyalah ramai yang menghurungi booth Telaga Biru. Semata-mata untuk melihat beliau. Masing-masing dengan kamera handphone di tangan. Baik lelaki, baik perempuan. Tua dan muda pun sama saja. Excited bukan main mereka ini. Aku? Aku terpacak secara rilek saja di situ.

Impression pertama... "Oh, beliau tidaklah tinggi sangat sepertimana yang dilihat di dalam kaca TV Samsung di rumahku."

Lagi?

"Oh, subhanaAllah juga rupanya."

Lagi? Lagi?

"Sebagaimana anda melihat beliau di dalam TV, begitu jugalah beliau di luar TV. Sama. Tiada beza. Cara cakap pun sama. Cara memandang pun sama. Tajam betul. Oh, mungkin adalah disebabkan celak yang dipakainya."

Lagi? Lagi? Lagi?

Eh... eh sudah-sudahlah Sabariah. Aku bukan nak cerita pengalaman berjumpa Ustaz Don. Aku nak cerita perihal cerita yang disampaikan oleh beliau. Sebab agak jarang juga berpeluang mendengar ceramah-ceramah agama secara empat mata.

Kalau tidak silaplah, ceritanya lebih kurang begini.

Sedang Rasulullah dan Saidina Abu Bakar beriktikaf di dalam masjid, tiba-tiba datang seorang hamba Allah ini memaki-hamun Saidina Abu Bakar. Bersungguh-sungguh. Saidina Abu Bakar terdiam dan kemudian memandang baginda Rasulullah SAW.

Baginda memandang Saidina Abu Bakar kembali dan tersenyum.

Bersungguh-sungguh si hamba Allah itu memaki-hamun Saidina Abu Bakar. Akhirnya tercetuslah rasa marah di hati kudus Saidina Abu Bakar. Kesabarannya sudah tidak tertahan lagi. Apa lagi... Saidina Abu Bakar pun memarahi si hamba Allah tersebut.

Tiba-tiba berubah air muka baginda Rasulullah SAW. Lalu baginda pun berlalu dari situ. Saidina Abu Bakar bergegas pergi mendapatkan baginda Rasulullah SAW. Lalu bertanya kepada Rasulullah SAW.

"Ya Rasulullah. Sebentar tadi apabila aku dimarahi si hamba Allah itu dan mendiamkan diri... mengapa Rasulullah tersenyum? Dan kemudian apabila aku memarahinya pula mengapa Rasulullah berlalu dari situ? Marahkah kepadaku?"

Lebih kurang begitulah pertanyaan Saidina Abu Bakar kepada Rasulullah SAW.

Dan baginda SAW pun menjawab.

"Wahai Abu Bakar, aku tidak memarahimu. Sewaktu engkau mendiamkan diri semasa dimaki-hamun si hamba Allah itu, aku tersenyum kerana melihatkan malaikat di sebelah kanan mu mengutuk si hamba Allah tersebut dan mencatatkan kebaikan untukmu. Dan apabila engkau memarahi si hamba Allah tersebut, malaikat tadi beransur pergi dan singgah pula syaitan duduk di sebelahmu. Aku berlalu dari situ kerana tidak mahu duduk bersama syaitan itu."

Begitulah lebih kurang ceritanya.

Rasulullah SAW jika tidak menyukai sesuatu... baginda tidak mengeluarkan kata-kata kesat atau pun maki-hamun. Sebaliknya, baginda cuma mendiamkan diri dan berlalu dari situ. Peribadi Rasulullah memang subhanaAllah. Bersifat maksum, begitulah.

Kalau kita, orang-orang yang tidak bersifat maksum ini lain pula.

"Woi, buta ke! Mata letak di lutut! Jalan tak nampak orang!"

"Hak alah, ni kuah mi ke air paip! Rasa klorin. Tak sedap langsung!"

"Woi, jalan cepat sikit! Terhegeh-hegeh! Lembab! Dahlah panas tahu tak!"

Itu belum lagi cerita Rasulullah dibaling najis (kalau tidak silap akulah). Hampir-hampir saja sahabat baginda mahu membunuh lelaki tersebut tetapi ditahan Rasulullah. Kesabaran baginda memang tidak berbatas.

Dan sesungguhnya bukan kerja mudah untuk menahan marah.

Kan?

Ada banyak sangat cara untuk menahan marah. Boleh juga dilihat di sini. Biasanya berta'awwuz (baca A'udzubillahiminasyaitainnirrojim), berwudhu', jika sedang berdiri maka duduklah dan sebagainya.

Kan?

Tetapi cara aku lain sikit. Boleh top up bersama cara-cara asas di sini. Dan ini adalah berdasarkan eksperimen sendiri. Boleh dicuba jika anda seorang yang suka mencuba sesuatu yang baru. Kalau tidak mahu cuba, letak noktah di sini laju-laju ya.

Ok.

1. Si polan ini sebenarnya pesakit dan perlu banyak bersenam
Apabila dimarahi, senyum dan rileks. Tanamkan satu pemikiran di dalam kepala di mana orang yang sedang memarahi anda ini sebenarnya sedang bersenam. Dengan memarahi atau memaki-hamun anda secara bertubi-tubi... jantungnya akan lebih terasa sihat.

Pendek kata, orang yang sedang memarahi anda ini sebenarnya orang sakit. Mengidap sakit mental, sakit jantung dan sakit hati. Kasihan sangat-sangat. Membebel-bebel tanpa biji butir sehingga tersembur-sembur enzim emylase dengan jumlah desibel pada paras berbahaya.

Jadi apa gunanya anda membalas kemarahan orang-orang sakit ini? Tidak berfaedah kan? Jadi gelakkan saja, rileks dan berlalu dari situ. Dan percayalah, dengan reaksi begitu mereka bukan saja akan lebih terbakar... tetapi akan lebih gila jiwa dan mentalnya.

2. Bayangkan setiap kali marah saja ada syaitan di sebelah
Tahukah anda rupa sebenar syaitan? Aku pun tidak tahu. Tapi kalau anda biasa menonton filem-filem mengarut berupa Mak Lampir, Hantu Pinang Sebatang, Hantu Mak Limah, Hantu susuk, Pocong, Langsuir dan sebagainya yang digembar-gemburkan secara menggelabah oleh pembikin-pembikin filem ini, anda anggap sajalah syaitan ini lebih buruk dan mengerikan berbanding hantu-hantu low class itu.

Jika anda membalas nafsu amarah anda yang ingin memaki semula orang tersebut, syaitan itu secara automatiknya akan transfer di sebelah anda. Tiba-tiba jadi BFF (Best Friend Forever) kau. Sepanjang hidup dia ikut. Ha, takut tak?

Aiyok, tak tahu.

3. Tepuk bahu sebelah kiri berulang kali sambil memujuk
Pujuk sebelah kiri anda. Sambil itu bercakaplah dengannya, "Rilek... rilek. Jangan menggelabah. As sobru minal iman. Jom kita pergi makan ABC lagi sedap." Tepuklah berulang kali. Sampai member yang sedang mengamuk ayam itu tiba-tiba rasa pelik apa pasallah anda bercakap seorang diri.

Tepuk... tepuk pengakap kemudian berlalu saja dari situ.

Biarkan saja orang sakit itu terpinga-pinga atau pun menghabiskan marahnya sehingga kering enzim emylase.

4. Baca ta'awwuz dan sembur ke mukanya
Biarkan saja orang itu sibuk memaki-hamun anda. Yang anda perlu lakukan cuma baca ta'awwuz (A'udzubillahiminasyaitainnirrojim) dan sembur ke mukanya. Kemudian baca ayat ini, "Nyah ko syaitan mak lampir dari si polan ini!" Lepas itu, hembus lagi ke mukanya... fuh... fuh... fuh. Jangan diludah. Hembus angin saja. Kemudian berlalu dari situ.

Ok?

Ok. Itu saja.

Cuba salah satu. Kita tengok siapa yang kena_

Sambung baca...

Kategori:

Wednesday, May 16, 2012


_Umat Islam ini sebenarnya sangat kuat.

Sangat-sangat kuat.

Betul. Cuma mereka tidak sedar, separuh sedar atau kurang sedar yang mereka ini kuat sebenarnya.

Sangat... sangat kuat.

Aku pernah cerita kan kita ada super power. Tetapi tidak semua menggunakannya. Rugi tahu. Kalau betul-betul gunakannya dan betul-betul gantungkan hati kepada Allah, insyaAllah boleh jadi lebih hebat berbanding Superman, Ultraman dan Super Saiya. The Avengers pun kalah.

Sama juga dengan Mathurat.

Mathurat?

Ah hah... Mathurat.

Sangat power sebenarnya. Mathurat ini boleh diibaratkan sebagai senjata M16 digabungkan bersama bazooka, peluru berpandu dan senapang patah (aik?). Alah, lebih kuranglah. Aku tidak tahu sangat nama-nama senjata terhebat di dunia ini.

Kenapa aku kata gabungan?

Sebab Mathurat ini adalah himpunan doa-doa dan wirid harian yang biasa diamalkan oleh Rasulullah pada suatu masa dahulu. Pendek kata, Mathurat adalah super power paling power yang pernah ada.

Berganda-ganda powernya.

Serius.
Ini adalah serius.

Kenapa?

Sebab aku katalah (ada ke pulak). Susah sebenarnya aku nak jelaskan dengan tulisan. Sebab kesannya kelihatan lutsinar. Gelombang magnetik pun tiada. Cuma pengamalnya sendiri yang mampu nampak kesan Mathurat ini.

Sangat ummph!

Dan tahukah anda... membaca Mathurat ini adalah salah satu rahsia bagaimana mahu menjadi seorang Muslim yang kacak jiwanya dan cool. Dengan membaca Mathurat, tiada lagi slogan 'Selagi hidup, selagi itulah akan menggelabah'.

Kenapa macam tidak pernah dengar Mathurat sebelum ini?
Mungkin nasib kita sama. Tetapi tidak serupa. Pertama kali aku tahu kewujudan Mathurat ini semasa tingkatan 4 di MRSM Beseri, Perlis. Geng-geng surau yang kenalkan. Aku ikut saja. Mula-mula tidak faham pun apa bendalah Mathurat ini sebenarnya. Lama-kelamaan apabila sudah terkesan... barulah rasa macam 'Ohhh, ini ke dia Mathurat'.

Ok, berbalik kepada soalan... dah berkali-kali aku sebut ini.

Mathurat.
Mathurat.
Mathurat.

Sekarang sudah dengar kan?

Saya nak baca, tetapi tidak sempat kot. Macamana?
Mathurat boleh dibaca pada waktu petang selepas Asar (sebelum Maghrib) atau selepas Subuh. Mathurat Sughra boleh dibaca lebih kurang setengah jam. Mathurat Kubra lebih kurang sejam. Ikutlah kelajuan anda membacanya... 2km/j atau pun 20km/j atau pun juga 120km/j.

Kalau tidak sempat juga, hulur saja telinga dan sekeping hati dibawa belayar. Dengarkan Mathurat berbentuk audio dan ikut. Alah, sebenarnya sempat. Kalau kau masih pakai slogan 'Selagi hidup, selagi itulah akan menggelabah' memang tidak sempatlah.

Ok, saya nak cuba baca Mathurat ini. Macamana nak maintain?
Peringkat awal ini bolehlah cuba baca Mathurat sekurang-kurangnya sebulan sekali. Kemudian upgrade sikit jadi seminggu sekali. Apabila sudah power... bolehlah baca setiap hari. Secara berterusan insyaAllah.

Kemudian bolehlah menjulang tangan kanan ke udara sambil berteriak 'With the power of the universe... I have the power!'

Waha!

Sudah jadi He-Man kau.

Buku macam lebih best berbanding audio. Di mana boleh beli?
Di mana-mana kedai buku agama yang berhampiran dan berjauhan. Di Mydin pun ada. Harganya lebih kurang RM2 saja. Murah. Lebih murah daripada sekotak Choki Choki tahu.

Contoh seperti ini.

< nanti aku letak gambar kemudian >

Al-Mathurat susunan IMAM AS-SYAHID HASSAN AL-BANNA. Warna coklat. Mungkin ada banyak warna lain sekarang. Versi itu lebih best sedikit (kena memilih). Sebab di bawah setiap ayat itu ada terjemahannya. Jadi sambil membaca doa-doa tersebut, sambil berhenti seketika memahamkan terjemahannya. Tidaklah ternganga-nganga membacanya.

Terjemahan adalah sangat penting.

Melainkan anda faham bahasa Arablah. Aku tidak. Walaupun aku belajar bahasa Arab 3 tahun, tapi terjemahannya memang La' Adri ok. Saya tak tahu. Kalau belajar Al-Lughatul Al-A'rabiyah di radio IKIM setiap pagi jam 8:30 selama 15 minit hari-hari pun belum tentu boleh faham terjemahan ayat-ayat Al-Quran di dalam doa dan wirid harian.

Marratan ughra.

Terjemahan adalah sangat penting.

Marratan ughra.

Eh, cukup-cukuplah. Miang keladi sungguh. Apa-apa pun, Mathurat ini adalah senjata lutsinar terhebat di dunia yang boleh dibawa ke mana-mana saja tanpa ditahan polis kastam. Cool kan?

Coooooool.

Apa lagi... cubalah_

Sambung baca...

Kategori:

Monday, May 14, 2012


_Hev yu hed of Bahasa Roman bifor?

Yu Hevent?

Ok. Let mi tel yu den. Bahasa Roman wos orijineli kam from a kaontri kold Malangsia. It is not tu far ewey from hier. Insted it is veri niyer. Laik isi dengan kuku. Veri niyer rait? Rait? Probebli yu hevent hed it bifor. It is ok. I dont keyr.

Yu si.

Everiwan ken tok in Bahasa Roman. It is es izi es ABC. Yu dont hev tu go tu eni skul. Oh enader ting, Bahasa Roman hes nating tu du wif Nombor Roman. Dey ar not iven siblings. Not iven bau-bau bacang. Hev yu tes bacang bifor? No? It's kuait gud. Trai it.

Wayt... wayt.

Ai em abaot tu get konfius. Wat wos de ting det ai wan to tok jas nau? Ah hah... de Bahasa Roman. So, hau ken yu lern dis languej? Let mi giv yu sam tips.

Tips 1
De besik is Inglish. Jas yus Inglish es yor bekbon. Den, spel it as hau it saons laik. Got it? Na ah? It's ok. Jas rid de tip 1 wans mor taim or ten mor taim. Prektis meks perfek. Ai no yu ken du it.

Tips 2
Ripit tips 1.

Tips 3
Ripit tips 1 en tips 2 wan mor taim.

Gud tips rait?

Eniwei.

Bahasa Roman is not a fevret of main. Ai fil ekstrimili tayed yusing dis languej. Hauever... du yu no dat Bahasa Roman is globeli bing yusd in Bahasa Melayu buk. Wan of de bigges ekzampel of Bahasa Roman is dis...

Team (in English)

If yu trenslet it in Malay, de werd is 'Tim'.

I tot it is 'pasukan'. Izen it? No? Kamus Dewan sed so. Der ar a lot mor werds aot der dat hev bin trensleted tu Bahasa Roman. En ai fain it super difikul tu andersten de riyel mining of dat werd sins it saons no differens wif de inglish werd.

Dont yu ting so tu?

Let mi giv sam mor ekzampels...

Transformation (English)
Transformasi (Malay)

Book (English)
Buk (Malay)

Presentation (English)
Presentasi (Malay)

I wonder how our kids (uiceh sound like aunty) out there answering Bahasa Malaysia kertas 1. Either all these words have been registered in our Kamus Dewan and I don't even know or they just bruttally rape our Malay language and inject it with Roman to produce new descendants which I called Bahasa Roman.

Tell me I'm wrong.

Eniwei, it is izi rait tu lern Bahasa Roman. Laik iting coki-coki. Trai it_

Sambung baca...

Kategori:

Sunday, May 13, 2012


_Ok... ok aku pernah janji tinggal janji kan nak cerita perihal ini.

Running Man.

(ilustrasi dari episod 1)



The best variety show in Korea.

Wah... wah... wah!

Apa itu Running Man? Ini adalah rancangan berkonsepkan kembara mengelilingi Korea Selatan. Sudah serupa macam tourism show. Sekarang sudah meluaskan pengembaraan mereka ke Thailand, China dan Hong Kong. Malaysia entah bila. Sangat menarik. Selain lawak jenaka bersepah yang macam haram jadah itu, aktiviti-aktiviti dan permainan mereka sangat merilekskan minda. Lawak spastik yang lebih berkualiti berbanding lawak jenaka Raja Lawak yang tidak lawak langsung itu.

Whoa... statement kutuk.

Bukan kutuk. Tetapi aku rasa lawak yang best adalah lawak macam PRamlee buat lawak. Spontan, sengal dan tidak sengaja. Tetapi kalau gelak banyak-banyak pun bukannya bagus. Hati mati lekas. Andai ternampak Izrail pun tidak gerun langsung. Bahaya... bahaya. Huish, minta dijauhi. Jadinya...

O hoi, cukup.

Entah ke mana-mana cecehan ini bersepah.

Perihal Running Man. Haritu aku tengok ramai yang tanya Pakcik Google mana nak muat turun rancangan ini. Walaupun Channel ONE (ini adalah sebab utama aku terpaksa subscribe Astro Beyond) ada menayangkan Running Man, namun tidaklah terkini episodnya. Jadi untuk peminat keras mati rancangan ini... tips di bawah ini untuk anda.

Hah, sekejap.

Tahu tak. Di sebabkan Running Man ini, semakin teruja keterujaan aku mahu mengembara. Rasa macam sudah hampir 3 suku Korea Selatan dijelajah secara virtual (perghh). Ah, ya... Tembok Cina juga! Pasar serabut ayam di Thailand juga sudah! Hong Kong juga! London juga! Malaysia? Malaysia entah bila.

Ok... ok.

Bilakah Running Man ini ditayangkan?
Di Korea Selatan siarannya adalah pada setiap hari Ahad jam 4:30 petang (waktu Seoul).

Apakah episod terbaru Running Man?
Episod terbaru adalah 94. Wedding Race... wohoo!

Bagaimana mahu memuat turun Running Man secara pantas?
Ada 2 laman. Kshownow dan iSubs. Biasanya Kshownow mengambil masa 2 hari saja untuk menterjemah dan menghasilkan senikata English. iSubs lambat sedikit. Tapi senikata terjemahan iSubs lebih tepat dan jelas. Cuma kena tunggu lamalah.

iSubs
Anda perlu mendaftar sebagai ahli untuk memuat turun episod-episod Running Man di sini. Setakat ini baru sampai episod 85 yang telah selamat diterjemahkan. Lain-lain masih dalam pembikinan. Laman ini memang laman untuk memuat turun saja. Memang tiada pautan Youtube mahu pun DailyMotion untuk ditonton.

Kshownow
Mereka memang sangat pantas. Team work yang bagus. Biasanya hari Selasa akan disiarkan pautan episod Running Man terkini yang telah selamat diterjemahkan. Anda boleh menonton melalui pautan DailyMotion. Di laman Kshownow ini juga ada diletakkan status terkini terjemahan Running Man.

Dan jika anda ingin memuat turun video tersebut, biasanya hari Khamis baru keluar. Anda boleh memuat turun melalui Mediafire di sini Forum KshowNow. Tetapi untuk muat turun, anda perlu mendaftar terlebih dahulu. Hua hua hua.

Hah.

Apa lagi?

Tak ada dah. Itu saja. Selamat menonton_

Sambung baca...

Kategori:

Thursday, May 10, 2012


_2 hari lepas pada suatu pagi di Radio IKIM.

Hesh... hesh.

Ayat bersimpang-siur.

Adik-adik, mohon jangan diikut contoh ayat tersebut ya. Memang sungguh karam, berputar-putar lagi tonggang terbalik struktur ayat tersebut. Firasat aku, ayat-ayat Karam Walia Singh pasti jauh lebih hebat dan ummph. Adik-adik... contoh ayat begini mohon dijauhi.

Si aku ini kan.

Jarang benar gegendang telinganya mendengar radio. Semak sebenarnya mendengar lagu berselang-seli cecehan yang sifar faedah. Serabut ayam. Namun begitu, walaupun jarang... pernah juga sekali dua melayan gegendang telinga. Lebih-lebih lagi ketika graf iman jatuh menjunam ke dalam gaung. Huisheh.

'Faktor kahwin lambat'.

Begitulah bunyinya topik perbincangan 2 hari lepas pada suatu pagi di Radio IKIM. Demi Allah memang terkena tempias. Tidak elok main sumpah-sumpah. Kalau mahu bersumpah, jentik sikit ayat tersebut menjadi, "Demi Allah."

Oh, ya... kahwin lambat.

Mengikut bancian dan statistik, majoriti muda-mudi sekarang berkahwin lambat adalah disebabkan faktor kewangan yang tidak mencukupi. Dan faktor kewangan ini didominasi oleh kaum lelaki.

Aku sokong!

Manakala kaum perempuan pula mendominasi faktor 'calon tidak sesuai'. Dan kata DJ radio tersebut, kaum perempuan ini sebenarnya memilih. Sangat memilih.

Aku... separa sokong.

Jika diberi peluang membuat bancian, aku rasa faktor kewangan itu adalah kekangan terbesar bagi isu kahwin lambat ini. Serius. Bukan lelaki saja kena fikir perihal duit. Perempuan pun. Walaupun kelihatan seperti menabur alasan, tetapi kalau tidak cukup duit... memang tidak senang hati nak mendirikan masjid.

Kenapa?

1. Duit hantaran
Terus-terang aku memang tidak setuju betul kalau duit hantaran itu diletakkan sehingga beribu-ribu lemon. Lebih baik letakkan lemon berbanding ribu-ribu duit. Manalah lelaki-lelaki ini tidak kecut perut. Semacam sudah meniagakan anak perempuan saja lagaknya.

Kadangkala ada juga suara-suara asing berduri yang mencucuk gegendang telinga. Atas alasan semakin tinggi taraf pendidikan anak dara tersebut, semakin tinggilah duit hantarannya. Berkadar terus. Menuju puncak. Walah!

Melainkan si lelaki itu berkemampuan... lain ceritalah kan.

Tetapi aku faham. Ada juga yang akan kata... duit hantaran itu sebenarnya nak rolling balik duit perbelanjaan semasa kenduri. Betullah itu kan. Semakin gah dan meriah majlis, semakin besarlah perbelanjaannya. Berkadar teruslah. Aku faham.

Tetapi.

Kalaulah mampu menyuntik 8 kolah kesederhanaan ke dalam perbelanjaan tersebut... alangkah bagusnya.

Andai sampai rezeki sendiri, harapnya tidak membebankan sesiapa. Lebih ringkas majlis lebih bagus. Sangat mendambakan kesederhanaan. Bukan apa. Serabut dan malas nak bermajlis-majlis begini. Rimas. Nikah dan makan beramai-ramai dalam dulang pun sudah cukup bagus.

Yang banyak nak ditaburkan duit ini sebenarnya selepas berkahwin.

Banyak woooo nak pakai duit.

(Aik? Cerita macam dah pernah kahwin je)

Ini fakta, cik enon.

2. Kenduri
Ini anggaran kasar dalam RM20k. Katalah satu kepala lebih kurang RM12 (ini harga caterer semasa kenduri adik gadis). Kalau jemputan 1000 orang. Dan lebihkan sedikit makanan untuk saudara-mara bungkus dan bawa balik. Bundarkan. Nah! Bukan ke sudah hampir menjangkau RM20k. Walah! Ini ngeri.

Menyuntik 8 kolah kesederhanaan ke dalam makanan... bukan kerja mudah. Kalau silap suntik boleh kena diarhea.

Itu pasallah aku setuju faktor kewangan adalah kekangan terbesar bagi isu kahwin lambat ini. Dan ah hah... isu calon tidak sesuai yang didominasikan oleh wanita. Walaupun aku wanita, tapi aku rasa 'sesuai' itu adalah subjektif. Kadangkala kita rasa tidak sesuai. Tetapi kalau dah cuba kenal dalam dan luar, direnjis pula dengan keberkatan dariNya... memang insyaAllah jadi sesuai.

(Aik? Cerita macam dah pernah ada pengalaman je)

Ini fakta, cik enon.

Tetapi kadang-kala kena juga memilih (aik?). Cuma janganlah terlalu memilih sangat (jentik dahi sendiri). Tidak kacak muka tetapi kacak hatinya pun dah cukup terbaik dah. Lain-lain nanti kita adjust ikut teknologi semasa (eceh!).

Cuma satu yang diminta (aik? memilih?)... tinggi dan bukan lebih muda.

Asbabnya.

Si manusia yang hina ini adalah manusia yang sangat degil, berangin dan keras kepalanya. Malah, si manusia hina itu juga sangat tidak suka bergantung kepada sesiapa melainkan kepada Tuhannya. Perasan hebat, orang kata.

Jadi manusia yang hina itu berharap agar pemilik tulang rusuk kiri itu adalah seorang yang mampu untuk digantungkan diri sepenuhnya. Usia memang berkadar terus dengan kematangan. Maaf tetapi manusia yang hina itu belum pernah jumpa lelaki yang lebih muda dan lebih matang daripadanya.

Habis itu... si aku itu tunggu apa?

Hm.

Aku tunggu pintu rahsiaNya terbuka_

Sambung baca...

Kategori:

Friday, May 04, 2012


_Boleh tahan patah riuk juga tulang-temulang menyinggah ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012 di PWTC kali ini.

Sangat patut untuk mengusung troli.



Mana tidaknya, kesemua buku-buku yang diborong adalah buku berkulit keras. Bukan sebiji yang dibeli. Berbiji-biji. Boleh jadi bertuhankan nafsu jika ke pesta buku. Membeli tanpa batasan. Alhamdulillah aku tidak pakai kad kredit. Jika tidak habislah nanti diracuni kehendak.

Oh... oh!

Aku rasa tiap-tiap tahun jika ke situ cuma beberapa booth saja yang disinggah. Dan ini memang booth kegemaran tiap-tiap tahun. Tidak pernah ketinggalan. Memang 'kesetiaan kepada Raja dan Negara' sungguh.

Ameenbooks
Terus-terangnya aku suka ke booth ini sebab mencari karya Faisal Tehrani. Dengar kata sudah keluar 'Ketupat Cinta - Musim Kedua'. Wajib dapatkan! Dan juga buku-buku lain berunsur Sastera yang mana rekaan kulit bukunya sangat menarik dan cantik. Ini memang 'judge the book by its cover'.

EdisenHill
Kalau tidak silap, begitulah namanya. Tetapi kalau tersilap memang tersilaplah. Booth ini terletak berhadapan dengan booth Penguin Books di tingkat paling atas. Mereka menjual pelbagai jenis genre buku terutamanya yang berkulit keras dan tebal pada harga RM20 ringgit lebih-lebih sahaja. Paling mahal yang aku pernah jumpa pun harganya RM40. Sepatutnya di luar harganya beratus-ratus. Memang menarik sangat buku-bukunya. Macam buy more for less.

Institut Terjemahan Bahasa Malaysia
Karya-karya alternatif yang agak underground. Genre hippies sikit. Sangat menarik. Bisa tersiat-siat fikiran anda. Pening juga sebenarnya membaca buku-buku komplikatak yang merabit jiwa dan minda ini. Tapi tidak apa. Bagus sebenarnya. Senaman agar saraf otak boleh semakin bercabang dan berkembang.

Gerak Budaya
Ini memang 100% karya-karya underground. Berhaluan kiri dari sudut 360 darjah. Bagus untuk minda. Gerak... gerak khas!

Ah, ya.

Dan Cinnabon di The Mall.

Lain-lain booth... singgah ikut selera. Biasanya tidak menyinggah. Agak serabut ayam sebenarnya melihat buku sambil berhimpit-himpit dengan manusia. Semacam rusuhan pula. Dengan pengudaraan yang sudah suam-suam kuku memang berpeluh-peluh macam hujan dibuatnya.

Ah, ya.

Tahun-tahun lepas terjumpa beberapa orang Sastera di sini. Muhammad Lutfi Ishak dan Faisal Tehrani. Tahun ini pula terjumpa Saharil, Rebecca Ilham dan Jenderal Sol-Jah (Sinaganaga).

Aku harap tahun-tahun berikutnya nanti ketemu Yuna pula di sini.

Aik_

Sambung baca...

Kategori:

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.