Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Wednesday, June 06, 2012


_Seronok gila kalau ada ahli keluarga baru.

A little khalifah in my house.

Boleh kata setiap hari setiap masa teringat si khalifah kecil ini. Bau bayi memang sangat harum. Hinss... hins. Muhammad Khalilullah Al-Amin. Panjang itu nama. Harap-harap Amin senang mengeja nama sendiri nanti kalau masuk tadika. Jangan jadi macam pakngah. Nama Ahmad Sanuri. Tetapi apabila dieja namanya sendiri... tup tup tukar jadi Ahmad Sari. Tulis di atas beg sekolah pula itu. Huahuahuahua. Comel betul pakngah.

Kan?

Shishishishishishi...

Hari-hari setiap pagi sebelum pergi kerja.

"Assalamualaikum, Amin!"
"Assalamualaikum, Amin!"
"Assalamualaikum, Amin!"

Terpinga-pinga lagi terkebil-kebil si khalifah kecil itu. Sekejap pandang ke kiri. Sekejap pandang ke kanan. Suara halilintar mana entahnya sedang bertempik. Sudah menjadi kewajipan. Lepas itu baru gerak ke tempat kerja.

Hari-hari setibanya di rumah dari kerja.

"Assalamualaikum, Amin!"
"Assalamualaikum, Amin!"
"Assalamualaikum, Amin!"

Terpinga-pinga lagi terkebil-kebil si khalifah kecil itu. Sekejap pandang ke kiri. Sekejap pandang ke kanan. Suara halilintar mana entahnya sedang bertempik. Sudah menjadi kewajipan.

Kemudian, kalau nak tidurkan Amin setiap malam memang wajib baca doa khatam Al-Quran. Setiap kali dibaca doa itu, Amin terus diam dan terlena. Sambil tersenyum simpul dengan mata terpejam. Hai sheh sheh. Comel betul.

Walaupun Amin tidak tahu itu ayat apa... tetapi Cik Long lagukan juga dengan harapan suatu hari nanti selepas Amin khatam bacaan Iqra' 1 sampai 3 yang Cik Long nak ajarkan... Amin akan teringat-ingat ayat itu. Lepas itu kalau Amin tanya itu ayat apa, Cik Long akan pancing yang ayat itu Amin akan jumpa selepas Amin habis baca kitab Al-Quran.

Best kan trick Cik Long?

Hai sheh sheh. Comel betul ada khalifah kecil dalam rumah. Entahlah bila ada rezeki nak ada khalifah kecil kepunyaan sendiri. Kalau tiada pun Cik Long ok saja asalkan ada Amin. Hai sheh sheh lagi.

Oh ya, Amin.

Cik Long harap suatu hari nanti Amin tidak terjumpa blog Cik Long ini.

Malulah_

Kategori:

10 Responses to "Khalifah Kecil"

iN said :
June 6, 2012 at 9:54 PM
wah...nama ade al...
org ade member nama al...
ble dia g oversea kena pandang semacam...
sb biasanya al ni utk org arab..dan ms tuh ms kes2 org arab bom sane bom sini...
byk soalan kena jawap...hihihi
Hajar said :
June 6, 2012 at 10:05 PM
walla, cik Long dah ada anak buah. Alhamdulillah. tahniah. :)
curX said :
June 7, 2012 at 8:05 AM
anak adik yg kawen aritu ke?
Raimi Syazwan Abdul Rashid said :
June 7, 2012 at 10:06 AM
Kirim salam kat khalifah kecil tu yer
June 8, 2012 at 9:40 AM
insyaAllah ^_^
June 8, 2012 at 9:40 AM
haah :)
June 8, 2012 at 9:40 AM
walla juga! haha. terima kasih kakak putri :)
June 8, 2012 at 9:41 AM
haha. itulah pasal.
mr azka said :
July 1, 2012 at 2:30 PM
ceria rumah bila ada budak-budak kecil
July 10, 2012 at 8:40 AM
haah. super ceria. hilang stress kot ^_^

Post a Comment

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.