Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Saturday, October 15, 2011


_Pernahkah anda berulang-alik dari Penang ke KL setiap hari?

Ya, setiap hari.

Itulah yang aku rasa pada hari kedua di Perth. Ekspedisi pada hari kedua itu bakal menuju ke Wave Rock. Lebih kurang 345km dari pinggir bandar di sebelah utara Perth. Perjalanan sejauh 4 jam ini merentasi Darling Ranges, York dan Quairading.

Pagi itu, jam 4.30 pagi dah kena mandi.

Sejuk. Nak mandi pun tidak sampai hati. Disebabkan Subuh masuk awal, kenalah siap awal juga. Cuaca pada hari itu diramalkan hujan renyai-renyai. "Showering", kata mereka. Jam 7 pagi bersarapan. Setengah jam kemudian mula berkumpul. Suhu pada pagi ini adalah 9°c.

Tempat kami menunggu bas Pinnacle Tour hari-hari.



Sekangkang kanggaroo saja dari hotel.

Dalam ramai-ramai pelancong yang berkumpul itu, majoritinya orang-orang tua. Tidak seronok langsung kan. Bas yang kami naiki ini... kepalanya lori dan badannya pula bas. Di dalamnya ada televisyen yang menayangkan perjalanan bas itu. Sebab ada kamera di sebelah pemandu bas. Jadi bolehlah lihat siaran langsung perjalanan bas itu. Sugoi!

Kagum.
Teruja jugalah.
Macam pelik pun ada.

How sublime.



Setiap kerusi di dalam bas itu pula disarungkan bulu koala. Very comfy. Kalau lihat salah satu kerusi itu dari belakang memang sedikit menyerupai koala bertopi merah. So thoughtful. Sekurang-kurangnya tidaklah terasa sejuk sangat. Kan Janet kan. Dalam bas ini juga wajib memakai tali pinggang. Kalau tidak kena denda AUS$500.

(Credit to WSY)


Trip 1 - Wave Rock, York, Wildflowers and Aboriginal Culture

Biasanya tempat-tempat persinggahan di sini termasuklah:

- York
- Dog Cemetery
- Hippos Yawn and the Humps
- Wave Rock
- Wildflowers

Lebih kurang 9.30 pagi perjalanan pun bermula. Kami dibekalkan dengan sebotol air mineral dan sebiji buah epal (oren dan pear pun ada boleh pilih). Destinasi pertama adalah York. Sejam setengah ke dua jam perjalanan. Sepanjang perjalanan itu kedengaranlah suara pemandu pelancong kami (pemandu bas) memberi penerangan di sebelah kiri dan kanan.

On your left side is..."

Aku pun tengok.
Sambil itu... "Oooo."

Kadang-kadang ambil gambar.
Kadang-kadang tulis-menulis dalam jurnal.
Kadang-kadang memang laju saja terbelayar zzzZZZ.

"On your right side is..."

Aku pun tengok.
Sambil itu... "Oooo."

Kadang-kadang ambil gambar.
Kadang-kadang tulis-menulis dalam jurnal.
Kadang-kadang memang laju saja terbelayar zzzZZZ.

Menarik. Lebih tertarik tengok bunga liar sebenarnya. Kagum sebab bunga-bunga liar itu macam bunga-bunga yang ditanam waemah tidak. Memang tumbuh semulajadi. Cantik jelita pula itu. Memang subhanaAllah.

11 pagi... tibalah di bandar York.





Aku rasa dalam kamera aku langsung tiada gambar sendiri. Kena harapkan kamera orang lain.

(Credit to WSY)


(Credit to WSY)


Memang awesome. Macam pekan Cowboy. Banyak bangunan lama. Klasik. Tapi sekali-sekala adalah juga lori Transformers melintas laju-laju. Bandar ini memang sangat aman damai. Nampak saja seperti disimbah mentari. Tapi sebaik saja turun dari bas... huish sejuknya angin. Menggelatuk gigi saya. Serius.





Town Hall di bandar York.



Lepas 30 minit di sini, perjalanan diteruskan ke Hippos Yawn. Dalam perjalanan ke situ... bas tiba-tiba berhenti di tepi jalan. Ingatkan ada apa. Rupa-rupanya Hank (pemandu bas) turunkan kami untuk melihat bunga-bunga liar di kebun orang. Kami pun pecah masuk secara haram.

Memang super awesome!





Perasaannya seperti melihat bunga-bunga sakura menjalar di atas tanah. Memang rasa macam nak baring-baring saja. Sangat teruja. 10 minit lebih agaknya kami di sini. Lululala... lululala sambil menikmati keindahan bunga-bunga liar itu.



Black Swan Restaurant.



Memang ada black swan di sini. Bukan sekadar nama.



Kami makan tengahari di sini. Memang showering sungguh. Bertambah-tambah sejuk jadinya. Lawatan untuk hari ini, makanan telah disediakan. Mujurlah kan. Tetapi apa yang disediakan itu... memang agak musykillah juga terasa.

(Credit to WSY)


Cold meat and salads.

Tsk....

Kalau ikut perut orang Malaysia, memang hancur terus nak makan benda-benda macam ini. Perut akulah yang hancur. Makanan yang sangat sejuk dan keras berdengkang. Betul-betul frozen foods. Kalau nak makan baru masak. Tetapi mereka di sini steady saja makan mentah-mentah macam itu.

Oh, hoi... tidak boleh tahan.

Mujur ada makanan halal tersedia untuk kami.



Sayur-sayuran yang rangup.
Karipap samosa keras berdengkang.
Nasi keras yang betul-betul rasa macam beras sejuk.

Alhamdulillah.

Dapat juga isi perut daripada tiada langsung. Kan Janet kan. Bersyukur Huzai... bersyukur. Ingat sikit kanak-kanak di Somalia itu. Walaupun keras dan sejuk... terisi juga perut. Kenyang juga. Pengalaman yang berharga. Tidak pernah makan benda macam ini. Memang awesome.

Still showering.

Dalam perjalanan ke Hippos Yawn itu ada kawasan perkuburan anjing. Memang khas untuk anjing saja. Binatang lain tiada. Tempat itu sebenarnya macam tempat peringatan anjing-anjing yang telah mati. A tribute for them from the owner. Mungkin sebab anjing itu dianggap sebahagian daripada ahli keluarga. Itu yang betul-betul diberi penghormatan.

(Credit to WSY)


Dalam renyai-renyai hujan itu akhirnya tiba di Hippos Yawn.



Itu sebenarnya kawasan pembentukan batu-batu secara semulajadi. Jika dilihat memang ada sedikit menyerupai badak air yang sedang menguap. Kuasa Allah kan. Memang subhanaAllah.

Tidak jauh dari situ pula kelihatan Wave Rock.



Awesome kan. Betul-betul menyerupai ombak besar. Mengikut cerita Hank, Wave Rock ini sebenarnya dijumpai secara tidak sengaja oleh seorang jurugambar (kalau tidak silaplah). Kemudian beliau pun menghantar gambar itu ke National Geographic dan menang. Sejak itu tempat ini pun jadi tumpuan pelancong asing.

Inilah gambar yang menang itu. Ada tergantung di Black Swan restaurant.

(Credit to WSY)


Mula mendaki Wave Rock dalam kerenyaian hujan.


Memang licin. Basah pula itu jalannya. Tidak sesuai pakai sneakers di sini. Memang tidak perlu daki. Slide saja sudah sampai. Dijamin tergolek. Sebab aku pakai sneakers... jadi memang agak 1000 kali berhati-hati semasa mendaki.



Member dah sampai ke puncak. Aku juga yang terkontang-kanting di bawah lagi. Seram sejuk nak panjat sebab kasut licin.



Suasana dari atas Wave Rock.



Mendaki turun ke bawah memang lebih mencabar... kalau pakai kasut yang tidak sesuai.

(Credit to WSY)




Perjalanan diteruskan ke Gua Mulka.





Hank sedang menceritakan kisah Mulka kepada kami. Di dalam gua itu memang dipenuhi dengan pelbagai jenis hasil seni Mulka.



Mulka ini macam budak hutan. Aku rasa macam cerita Mowgli si budak hutan. Entah-entah orang yang sama agaknya. Entahlah. Tapi mengikut cerit, Mulka ini adalah anak luar nikah. Ibunya dan Mulka dihalau keluar dari kampung dan terpaksa tinggal di dalam gua ini.

Asal usulnya begini.

Ada dua puak sebenarnya dalam dua kampung yang berlainan. Zaman dahulu kala, setiap kali anak perempuan lahir... mereka akan tukar sama suka di antara dua puak ini. Apabila dewasa, kedua-dua puak ini mengharamkan kahwin berlainan puak. Sebab dikhuatiri akan terkahwin dengan adik-beradik sendiri.

Mengikut kepercayaan mereka, akan bernasib malang jika berkahwin dengan puak satu lagi. Tetapi, nak dijadikan cerita... ibu Mulka ini telah melahirkan anak luar nikah dengan puak lagi satu. Satu kampung halau mereka. Sudahlah Mulka ini dilahirkan juling (crossed eyes). Lagilah orang kampung syak yang itu adalah sumpahan akibat kahwin dengan puak lagi satu itu.

Kesudahannya duduklah mereka di dalam gua itu.

Hasil seni Mulka.





Lama kelamaan ibunya tidak tahan hidup dalam kesusahan. Lalu kembalilah ibunya ke kampung halaman sambil Mulka ditinggalkannya sendirian. Akibatnya, Mulka meneruskan kehidupan dengan membunuh bayi-bayi dari kampungnya dan juga dari kampung sebelah. Cannibalism. Melihatkan itu, ibunya pun kembali ke gua dan memarahi Mulka. Akhirnya perkara yang paling ditakuti terjadi di mana Mulka turut membunuh ibunya sendiri.

Orang kampung pun mula memburu Mulka sehinggalah Mulka mati dibunuh.

Kemudian.

Kami pun meneruskan perjalanan untuk minum petang di Babakin Hall. Apa yang menarik dengan bandar ini... hmm aku tidak ingat Hank cerita apa. Tapi aku sempat dengar... di sini terdapat bunga liar yang hidup semulajadi di bawah tanah. Begitulah lebih kurang.

(Credit to WSY)


Bayar sebanyak AUS$7 dan makan apa saja dalam itu. Pelbagai jenis biskut dan kek. Dalam kesejukan hujan yang masih renyai-renyai itu kami pun makan dengan lahapnya. Kebuluran hoih. Setengah jam kemudian kami pun kembali pulang ke bandar Perth.

(Credit to WSY)


(Credit to WSY)


Lagi gambar di Flickr sini.

Jam 9 malam baru sampai.

Penat gila. Bila dah malam lagilah sejuk. Semua kedai makan dah tutup. Mujur ada Perth Convenience Store di Victoria Avenue yang buka sampai 12 malam. Tapi nak menyampaikan ke situ memang agak Fear Factor. Dengan angin sejuk yang memang hembus gila-gila punya sejuk. Sebab lokasinya berhampiran dengan pantai. Memang terjerit-jerit kami berjalan dari hotel ke situ.

Di situ terjumpa Maggi tertulis Made in Malaysia. Hoh! Rindu menggunung pada Malaysia tiba-tiba. Satu yang aku kagum dengan kedai itu, cashier-nya. Sangat gothic. Kacaklah juga. Tapi gothic. Tapi jadi cashier. Tak berapa nak kena. Perumpamaannya macam gangster yang menjual bunga. Kesudahannya, kami beli. Kami makan. Dan kami tidur.

Maggi Mee AUS$1.25
2 Nestle's Choc Bar AUS$4

Esok pula bermulalah perjalanan yang paling dinantikan.

Meluncur di atas padang pasir_

Sambung baca...

Kategori:

Tuesday, October 11, 2011



_Tahukah anda Perth mendapat gelaran Dullsville di Australia?

Uh huh... Dullsville.

So, how dull is Perth?
None at all.
Serious.

4000 lebih kilometer dari Malaysia. Penerbangan 5 jam. Empat musim. Dan sekarang adalah giliran musim bunga-bunga cinta. Spring is indeed awesome. Walaupun bunga bukan pujaan, tetapi melihatkan bunga-bunga liar dan jinak ini memenuhi alam memang sangat SubhanAllah. Terasa melantun-lantun hati, jiwa dan raga melihat bunga-bunga itu. Cantik tidak terkata.

Allah memang Maha Sempurna.

19 September 2011.

Pertama kali kembara ke luar Malaysia.
Destinasi pilihan... Australia.
Perth, Australia.

Beg 80 liter seberat 10kg.
Majoritinya adalah barang-barang 'just in case'.

Low Cost Carrier Terminal.
11.00 malam.
24°c.

Gate 5. Majoriti semua Mat Saleh. Besar-besar. Tinggi-tinggi. Putih-putih. Mancung-mancung. Yang mana kelihatan agak kacak dan jelita disebabkan rupa mereka berlainan berbanding kita yang sawo matang ini. Terasa macam Hobbit pula duduk menunggu di situ. Terkebil-kebil... terkebil-kebil. Kelopak mata semakin rebeh ditarik graviti.

Lebih kurang jam 12 malam.

Penerbangan berkelajuan 800km/j menuju ke Perth bermula. Sejuk gila. 5 jam dalam itu terkebil-kebil mata. Tidak boleh nak tidur. Berkali-kali tengok jam. Setiap sejam aku tengok jam. Pukul 1 aku tengok jam. Pukul 2 tengok jam lagi. Pukul 3... pukul 3.30....

Bila nak sampai ni... bila nak sampai ni.

Bukan teruja, tapi sebab sakit belakang. Kerusi 90 darjah. Dah adjust pun tak lari jauh sudutnya dari 90 darjah. Itu belum kira anak-anak kapal lalu-lalang jual barang dan sebagainya. Dengan silau lampunya. Hampir pukul 4 pagi baru nak terlelap. Itu pun lelap tidak berapa nak lelap. Sebab dah nak mendarat.

20 September 2011.

Lapangan Terbang Antarabangsa Perth.
5.00 pagi.
10°c.

Sejuk? Memang gila sejuk. Seram sejuk dibuatnya. Penghawa dingin office aku pun sampai 17°c saja. Ini kalau 10°c mungkin agak menggelatuk gigi dibuatnya. Sini waktu Perth memang sama macam Malaysia. Tak ada beza pun. Cuma sunrise dan sunset di sini lebih awal.

International Airport Perth vs LCCT.

Suasana di LCCT lebih terasa hidup, gamat dan serabut ayam. LCCT masih di hati. Jam 5 pagi di situ memang agak sunyi sepi. Nak melepaskan kastam pun sejam. Beratur panjang gila. Kemudian kena buat pemeriksaan bagasi lagi. Geledah sana... geledah sini. Australia memang agak gila ketat dalam membawa masuk barang-barang ke negara mereka.

Yang tidak dilepaskan:

- Unsur-unsur tenusu
- Makanan-makanan segera
- Makanan-makanan kering dan yang diproses
- Benda-benda yang dibuat daripada bulu-bulu dan daun
- Peralatan sukan kena bersih dan suci daripada sebarang tanah

Lebih kurang begitulah. Banyak lagi. Aku agak ini semua untuk kesejahteraan kanggaroo, koala dan wombat barangkali. Memang berjam-jam menunggu nak melepaskan kastam. Letih dibuatnya, oh.

Keluar saja dari pintu airport...

Syiungg~

Hah, ini rupanya perasaan dihembus 10°c. SEJUK. Memang sejuk. Sebab masih lagi hujung musim sejuk. Kata mereka musim bunga bermula pada 21 Sept. Esok baru musim bunga. Hari ini masih lagi musim sejuk. Ok. Patutlah menggelatuk gigi dibuatnya.

Disebabkan kami ambil pekej... naik shuttle bus ke hotel adalah percuma saja.



Perjalanan dari Lapangan Terbang ke hotel memang agak awesome. Memang macam dalam filem Mat Saleh. Kedai-kedainya. Orang-orangnya. Kereta-keretanya. Slang ala-ala Harry Potter versi Aussie-nya. Memang awesome.

Perth sangat bersih.
Nyaman gila.
Sejuk.

Perth Supreme Court.



Ini adalah SwanBell Tower di Barrack Jetty. Setiap masa berbunyi. Sampai hotel kami pun boleh dengar. Macam loceng gereja. Ding... ding... ding.



Kedai-kedai di hadapan hotel kami.



Taxi di Perth.





Kedai-kedai di sini buka sehingga jam 5.30 petang sahaja. Sangat tak happening kan.


Credit to WSY.
Mujurlah ada juga kedai makan yang buka sampai 7 malam. Beberapa convenience store di sini buka sehingga midnight. Nasib baik. Kalau tidak memang agak kebuluran juga.

Tak. Kami tak naik langsung bas hop on off ini. Tak mencabar.


Credit to WSY.
Aku rasa peratus oksigen di sini agak tinggi. Kurang gas karbon monoksida dan yang sekutu dengannya. Lebih segar dari Cameron Highlands. Macam tiada langsung pencemaran bau dan bunyi jika dibandingkan dengan KL ini. Memang serba-serbi terjaga. Pokok-pokoknya. Landscape-nya.

Sebahagian bandar Perth dari Barrack Jetty.



Bandar Perth ini tidaklah besar mana. Kalau nak habiskan pusing dengan berjalan kaki pun memang sangat berkemampuan. Lampu isyaratnya punyalah banyak. Jika mahu melintas jalan pula perlu tunggu lampu isyarat pejalan kaki berbunyi seperti senapang laser versi kapal angkasa. Kemudian baru boleh melintas.

Bunyinya memang agak annoying.
Sampai sekarang pun masih ingat lagi bunyinya.
Tiung... truuutttttt (macam bunyi M16 tembak bertubi-tubi).

Jam 2 petang baru boleh check in hotel.

Masa itu belum pukul 7 pagi pun. Tapi dia punya terang-benderang memang macam pukul 8 pagi. Di sini waktu solat semua awal sejam. Syuruk lebih kurang jam 6 pagi. Zohor pada jam 12 lebih tengahari. Asar pula jam 3 lebih petang. Jam 6 lebih sudah maghrib dan Isyak pula pada jam 7 lebih malam. Agak huru-hara juga kami di sini nak adjust waktu masuk tidur dan sebagainya.

Sementara menunggu jam 2 petang itu.

Kami bersarapan dahulu di Hotel Criterion. Haah, ini hotel yang kami bakal tinggal. Aku rasa hotel ini agak awesome kerana lokasinya sangat strategik. Betul-betul di tengah bandar Perth. Di Hay Street kalau tidak silap. Lintas jalan 10 meter sahaja sudah jumpa convenience store. Betul-betul di sebelah hotel pun ada juga convenience store. Ah, meratalah ada convenience store pendek katanya.

Hotel Criterion pada malam hari.



Ini pula sarapan pagi aku selama enam hari berturut-turut.



2 keping roti gandum bakar disapu jem strawberi.
Telur mata kanggaro.
Telur hancur.
Baked beans.
Hash brown.
Pancake.
Susu.

Ini ruang makan Hotel Criterion. (Credit to: WSY)



Agak kagum juga dengan hotel ini. Menu sarapan tidak pernah bertukar. Memang istiqamah betul. Aku tidak tahu kenapa tapi selama 6 hari di sini... setiap pagi memang sangat kebuluran. Tahap serius punya kebuluran. Kena makan banyak-banyak sebab itu saja makanan percuma yang ada. Lagi satu, sarapan memang kena berat-berat. Sebab banyak kilojoule yang perlu dibakar nanti ini.

Selepas sarapan dan segar-segarkan muka di bilik air... kami pun mula bergerak. Oh, ya... di sini memang kena usung botol air kosong kemana saja. Bilik air mereka sangat kering dan bersih. Paip pun tiada (melainkan paip singki)... bidet lagilah tiada. Kan.

So... off we go.

Tidak boleh nak duduk rehat-rehat. Sebab nescaya akan terkatup terus kelopak mata ini kalau terjumpa kerusi dan meja. Sangat mengantuk. Mujurlah cuaca sejuk. Kurang sikit terasa penatnya.

Di tengah-tengah kesibukan mereka berpusu-pusu ke pejabat... kami pula ber-lalalala di situ. Pagi itu agak mendung-mendung dan suam kuku sedikit. Lebih kurang 21°c. Angin dia memang syiuuuu... syiuuuu meniup muka.



Sejuk.
Sangat selesa.
Tapi aku tak tahan.

Best kan tangga macam ini. Macam dalam filem orang putih. Semua filem orang putih ada. Boleh panjat keluar dari belakang.



Kalau nak merantau... musim bunga memang waktu paling ideal.







Di Perth ini, bunga-bunga liarnya sangat cantik. Rumput pun tercantas molek. Memang betul-betul terjaga alam semulajadi Perth ini. Kami pun berjalan dengan riang-ria serta penuh kekaguman ke setiap penjuru yang boleh tercapai dek kudrat kaki ini.

Gambar-gambar di Barrack Jetty.





Aku tidak pasti nama sebenarnya apa... tapi kami panggil kawasan dalam gambar di bawah ini sebagai London Court. Jika anda jalan-jalan di sini... memang akan terasa seperti di dalam filem Harry Potter. Kedai-kedai dalam Harry Potter 1 sewaktu Harry baru mula masuk sekolah dan kena beli wand. Feel dia memang sama. Sangat klasik.



Ini pula stesen keretapi Transperth - Perth Underground. Bayar ikut zon. Macam naik LRT. Tapi luas lagilah dalamnya. Boleh bawa masuk basikal. Sangat awesome.



Malam itu kami makan di Insan Cafe. Kedai makan orang Melayu. Agak awesome sebab setiap hidangan itu memang besar betul. Aku rasa sebab orang-orang di sini bersaiz besar. Jadi portion makanan mereka pun berlipat ganda. Aku pun tak habis makan.

Kueyteaw halia berkuah. Nasib baik aku tak pesan yang ini. Mesti tak habis punya.



Macam kueyteaw kungfu saja rasa dia. Harganya AUS$10.50. Macam makan dalam dulang. Punyalah banyak. Boleh makan 3 orang. Teh tarik dia memang kaw macam Malaysia punya. Sangat ummp! Harga dalam AUS$3.50. Kalau darab 3 memang mahallah kan.

Akhirnya dapat balik ke bilik. Penat gila. Nasib baik tingkat 2. Naik satu tangga saja sudah sampai.



Lagi gambar di Flickr.

Ok.

Esok pula bermulalah perjalanan kami sejauh 800km pergi dan balik_

Sambung baca...

Kategori:

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.