Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Thursday, December 23, 2010


_Iya, tahu.

Sudah semakin hampir.

2011. Petik jari sebanyak tiga kali sahaja sudah muncul. Iya. Cubalah. Petik jari tiga kali. Petik... petik. Oh, ya. Adakah anda lebih senang memetik jari dalam keadaan jari anda basah atau kering? Cuba petik jari. Dan lagi satu, adakah anda memetik jari dengan memakai jari telunjuk dan ibu jari. Atau pun dengan memakai jari hantu dan ibu jari? Cuba petik jari.

Hah.

Saya amat pasti anda akan mencuba memetik jari sebaik sahaja membaca ayat terakhir itu. Sesungguhnya... anda memang senang dipengaruhi. Minta maaf. Saya gelakkan anda. Ahakhakahks.

Ok.

2011. Ada beberapa perkara yang saya mahu sampaikan. Tidak pastilah pula tahap kepentingannya untuk anda. Ini cuma penting untuk saya. Tetapi mungkin sekadar pemberitahuan untuk anda. Kita sama-samalah saksikan kepentingannya ya.

Mulakan.

1. Yahoo Messenger dan Google Talk
Goodbye. Akaun YM saya masih ada, famiaxz. Tetapi sudah tidak digunakan lagi. Oh, ya. Ramai (melampau! tidak ramai sebenarnya) yang menambah email saya, harasxt_21@yahoo.com sebagai akaun YM. Minta maaf. Itu bukan ID YM saya. Tidak pernah digunakan pun. Kalau terasa kasihan, baru saya buka. Manalah tahu jika ada yang tersilap menambah email itu sebagai akaun YM. Nampaknya memang ramai manusia kasihan.

Dan insyaAllah bermula tahun 2011 ini, segala YM atau GTalk sudah tidak digunakan lagi. Kenapa? Oh, ini adalah rahsia sulit kod 218 di bawah Akta 1981. Sebarang mesej boleh disalurkan terus ke email atau pun Twitter. Percayalah. Itu lebih pantas berbanding SMS. Handphone saya biasanya terbiar di dalam beg atau pun disimpan dalam almari baju.

2. Blog
Ya. Ini entri yang ke 334 untuk Al-kisahnya...lah. Untuk tahun yang mendatang ini, tidak pastilah pula berapa kekerapan saya menulis. Saya harap masih punya sedikit kudrat untuk tinggalkan pesanan-pesanan tidak berfaedah dan secolek dua cerita tidak semenggah tentang kehidupan saya.

Tentang blog Daily Drawing pula. Projek 'Click 365' saya akan bermula 1 Januari 2011 ini. Setiap hari. Selama 365 hari. Ya. 365 hari sahaja. 2011 bukan tahun lompat. Dan lukisan-lukisan lain pula akan diletakkan mengikut suka hati pada mana-mana hari. Dan mungkin juga pada mana-mana bulan. Ini sahaja cara terakhir untuk saya menternak si Huzaimatus ini agar lebih berdisiplin dan jinak dengan masa. Nantikan ya.

3. Lain-lain
Jika anda mempunyai apa-apa soalan dan pesanan, boleh ajukan pada Formspring saya. Semua jenis soalan, insyaAllah tetap dilayan. Namun begitu. Kewarasan jawapan adalah terpulang kepada saya sebagai penentu budi bicara. Hitler? No... no. I am Legend. I am Huzaimatus.

Ok.
Habis.
Haahlah.

Tidak penting pun sebenarnya pesanan-pesanan itu. Tsk. Maaflah ya. Saya memang sengaja. Akhir sekali, terimalah pantun dua kerat saya.

2010, chow sin ci.
2011, ley ci sin.

Ok, sudah_

Sambung baca...

Kategori:

Monday, December 13, 2010


_UniFi.

Pernah dengar bukan?

High speed broadband. Menggunakan kabel fiber optik. Lebih pantas dan tuntas berbanding Streamyx yang menggunakan kabel copper. Pekej UniFi ini merangkumi Internet, video (IPTV) dan telefon pada kelajuan 5Mbps, 10Mbps serta 20Mbps. Dan ia terbahagi kepada dua kategori, VIP dan Business.

Ah, ya.

Sudah empat hari UniFi bermastautin di rumah saya. Perasaannya sangat seronok. Memuaskan hati. Sungguh. Memang terbaik. Sangat laju. Sangat pantas. Sangat cergas. Er... setakat inilah. Segala kemungkinan buruk, kita bersiap-sedia kemudian ok. Jangan risau. Saya tidak mendapat bayaran apa-apa pun daripada pihak TM. Disebabkan UniFi sangat memuaskan hati saya, jadi saya mahu berkongsi hati dengan anda semua.

Baik.

Berikut adalah soalan-soalan biasa tentang UniFi.

1. Perlukah bertukar daripada Streamyx ke UniFi?
Jika anda seperti kad Touch and Go, 'We live in a fast lane.'... jadi mungkin anda mahukan kelajuan luar biasa untuk Internet anda. Tetapi. Jika anda adalah pengguna biasa Internet (bukan hardcore), mungkin ini bukan keperluan anda. Mungkin sekadar kehendak sahaja.

Aku bertukar kepada UniFi ada asbabnya. Ini adalah kerana... tujuh orang pelayar tegar Internet dalam sebuah rumah pada satu masa akan membentuk duka nestapa. Ga... ga... ga.Tambahan pula, Internet di rumah aku memang sedang menggila. Jika satu video Youtube dibuka, mana-mana laman sesawang lain pasti tidak dapat dibuka. Mesej 'Page cannot be displayed' akan berlegar di udara terpapar di mana-mana sahaja dengan gembira. Memang sangat berduka dibuatnya.

2. Kalau berminat dengan UniFi, apa yang perlu dibuat?
Baiklah. Pertama sekali, sila layari laman sesawang UniFi. Lihat pada menu Services dan pilih Check availability in your area. Mohon semak untuk mengetahui kesesuaian UniFi di kawasan rumah anda. Sebab bukan semua tempat ada. Jika kawasan anda ada di dalam skop pemasangan UniFi, pilih pula pekej yang diminati.

Ada VIP5 (kelajuan 5Mbps), VIP10 (kelajuan 10Mbps) dan VIP20 (kelajuan 20Mbps) untuk pekej kegunaan rumah. Aku pakai VIP5. Sebab... paling murah. Kah kah kah. Oklah, jika anda mahu mengetahui perbezaan di antara pekej-pekej tersebut, semak di laman UniFi ya.

3. Jika benar-benar nekad mahu memasang UniFi, apa perlu dibuat?
Nekad? Anda pasti anda sudah nekad? Ok. Mohon dail nombor 1300881222 dan undi Huzaimatus. Baiklah, tidak kelakar. Mohon dail nombor tersebut untuk pertanyaan terus kepada pihak UniFi. Hari itu, aku telefon,"Saya berminat dengan UniFi, apa saya kena buat?". Seorang perempuan menjawab. Sopan dan lembut melayan. Tanya nama, alamat, butir akaun Streamyx lama dan sebagainya. Tup... tap... tup... tap sudah selesai.

Petangnya, beliau telefon semula untuk tetapkan tarikh pemasangan. Lusanya, seorang pegawai teknikal telefon lagi sekali untuk menetapkan butiran akaun Streamyx dan UniFi, lokasi pemasangan dan tarikh pemasangan. Dan kurang dari seminggu, pemasangan sudah selesai dibuat. Jangan lupa, anda akan terikat dengan kontrak UniFi selama dua tahun.

4. Apa pekej yang sesuai untuk dilanggan?
VIP5! Alah, jika ada rezeki lebih... anda langganlah VIP20. Apa ada hal. Kelajuan Internet 20Mbps yang berganda seperti kilat.

VIP5
- kelajuan 5Mbps
- RM149 sebulan
- Muat turun terhad sebanyak 60GB sebulan

VIP10
- kelajuan 10Mbps
- RM199 sebulan
- Muat turun terhad sebanyak 90GB sebulan

VIP20
- kelajuan 20Mbps
- RM249 sebulan
- Muat turun terhad sebanyak 120GB sebulan

Anda tahu Matematik? Baiklah, banding dan kira. Ya. Tepat sekali. VIP5. Alah, buat kali ke lapan ratus... suka hati andalah mahu pilih pekej mana. Jika berkemampuan, langgan sahaja VIP20. Pemasangan percuma jika anda memilih VIP20. Tetapi bayaran pemasangan RM200 akan dikenakan pada VIP5 dan VIP10.

5. Berapa banyak perlu dibayar?
There is no payment upfront. Semuanya akan dimasukkan ke dalam bil. Jika anda mengambil pekej VIP5, kira-kira untuk bil pertama adalah seperti di bawah.

Bil pertama= RM149 + RM149 + RM40
Bil kedua = RM149 + RM40
Bil ketiga = RM149 + RM40
Bil keempat = RM149 + RM40
Bil kelima = RM149 + RM40
Bil keenam = RM149

Bayaran RM40 selama lima bulan adalah untuk pemasangan. Ingat RM200 yang aku kata tadi? Ya. Itulah dia. Baiklah. Perhatikan. Pada bil pertama ada terlebih RM149 bukan? Menurut kata mereka, itu adalah seperti er... duit muka mungkin. Akan diperoleh semula duit itu apabila tamat kontrak UniFi jika anda mahu menamatkan kontrak... agaknya.

Boleh jadi aku tersalah anggap. Maaflah. Aku tidak ingat sangat jalan cerita perempuan itu tempoh hari. Nanti jika anda berminat untuk melanggan UniFi, jangan lupa tanya soalan mengenai bayaran kepada mereka.

6. Dengar kata, pemasangan UniFi ada drilling. Betul ke?
Ya. Betul. Lebih-lebih lagi jika pemasangan wayar di rumah anda sangat mementingkan konsep OHS (Occupational Health and Safety). Macam rumah aku kan, wayar-wayar semua berselirat di dalam dinding. Jadi, semasa technician itu sampai rumah... beliau sedikit keliru juga mahu membuat pemasangan UniFi. Lalu, pakcik Zulkefli mencadangkan satu idea. Dan hasilnya pemasangan kabel UniFi di rumah aku pun alhamdulillah berjaya. Ya. Sedikit tebukan telah dibuat. Mari aku cerita panjang sedikit.

Tiang telefon itu betul-betul di hadapan rumah. Kabel ditarik dari tiang telefon ke dalam rumah. Casing cable (bentuk segiempat) itu pula diletakkan di luar tingkap bilik tidur utama di tingkat atas. Ya. Mereka panjat bumbung sedikit. Dan kabel fiber optik (halus dan bewarna putih) itu pula akan dipasang di dalam rumah. Berselirat atau sebaliknya, itu terpulang kepada budi bicara anda. Ayah aku cadangkan tebuk dinding (sebesar biji mata).

Ok. Di dalam rumah pula, kabel fiber optik itu akan disambungkan ke televisyen, router dan telefon. Semuanya perlu diletakkan secara bersebelahan (biar mesra) dengan televisyen senang cerita. Akhirnya kabel fiber optik, router dan telefon telah diduduk letak bersebelahan dengan televisyen. Meriah jadinya. Kasihan ibu saya. Pasu-pasu bunga beliau di sebelah televisyen telah diturun taraf dan disimpan ke dalam almari.

7. Perlu sediakan apa-apakah untuk pemasangan?
Tidak. Memadai jika anda mempunyai sebuah televisyen dan komputer. Pihak UniFi akan membekalkan anda secara percuma Wireless-N Router, telefon wireless dan decoder IPTV.

(Ihsan gambar dari UniFi)


Ah, ya. Jangan lupa bekalkan multiple extension cord ya.

8. Berapa lama pemasangan UniFi dibuat?
Sebab dua orang technicians itu terpaksa menarik kabel pada pokok-pokok besar yang banyak kerengga, memanjat bumbung untuk ke tingkap di luar bilik tidur utama dan mengemaskini kabel fiber optik di dalam rumah... tempohnya adalah dari jam 9.45 pagi sehingga 3 petang. Sangat lama juga itu. Jangan lupa hidangkan tetamu air minuman dan sedikit pengalas perut ya.

9. Kalau sudah ada UniFi, macamana dengan Streamyx?
Buat pengetahuan anda, pemasangan kabel UniFi tidak akan mengganggu kabel telefon dan kabel copper Streamyx anda. Masing-masing mengikut haluan sendiri. Jadi, jika anda sudah melanggan UniFi, tamatkan sahaja akaun Streamyx anda.

10. Kalau sudah ada UniFi, macamana dengan telefon?
Buat pengetahuan anda juga, UniFi membekalkan telefon wireless cord di mana tiada bayaran akan dikenakan untuk panggilan nasional. Dan sepuluh sen seminit akan dikenakan untuk panggilan handphone. Bermakna, kini anda mempunyai dua telefon. Jadi, apa tunggu lagi. Tamatkan sahaja talian telefon yang sudah ada. Tetapi jika anda berkemampuan untuk membayar dua-dua apa ada hal bukan.

11. Bagaimana mahu membuat pembayaran bil UniFi?
Tiada beza dengan pembayaran telefon dan Streamyx. Melalui Maybank2u juga boleh. Anda akan diberi pilihan samada untuk menerima bil setiap bulan dalam bentuk pos ke rumah atau dalam bentuk email. Caj akan dikenakan sebanyak RM8 jika dihantar dalam bentuk pos. Harga kertas sudah naik barangkali. Manakala tiada caj akan dikenakan jika bil dihantar melalui email. Makanya. Buatlah pilihan yang bijak (sambil mengelipkan mata).

12. Kalau tiba-tiba nak tamatkan UniFi boleh tak?
Boleh. Jika kontrak dua tahun sudah tamat, tiada masalah. Tetapi. Jika mahu tamatkan sebelum kontrak, anda akan dikenakan bayaran sebanyak RM500. Ya. Denda.

Butiran lain, boleh baca pada Terms and Conditions di dalam laman UniFi. Gila? Gila tidak gila aku baca juga Terms and Conditions dari mula sampai habis tahu. Consumerism kononnya.

Tsk.

Banyak betul aku terangkan. Terasa seperti orang TM pula. Jangan risau. Ini bukan promosi mewakili pihak TM. Ini cuma er... testimonial (mungkin) sahaja. Dan sedikit maklumat tentang UniFi jika ada yang berminat. Aku harap segalanya terang, jelas dan nyata. Seperti hukum Izhar Halqi. Panjang gila. Penatlah menulis.

Ah, ya.

Testimonial. Kalau dahulu aku muat turun satu episod drama Korea (700Mb) selama tiga ke lima jam... kini dengan UniFi cuma 30 minit sahaja. Satu hari boleh muat turun drama Korea dengan lengkapnya jika gigih menghadap komputer. Anda tahu berapakah jumlah episod dalam drama Korea? Secara puratanya adalah 16 episod. Ya. Jika anda gigih memuat turun menggunakan Megaupload, cuma 30 minit sahaja diperlukan untuk satu episod.

Lagi pula.

Jika anda menonton video di Youtube... tiada lagi buffer atau tersekat-sekat. Kepuasan di tahap maksimum. Perjalanan darah anda akan lebih lancar. Tiada lagi darah yang naik dan turun akibat menunggu video yang tersekat-sekat. Dan terakhirnya, tidak perlu lagi ke Night Market Batu Feringgi Pulau Penang untuk mencari DVD Drama Korea RM4. Dan tidak perlu ke wayang juga. Torrent untuk Harry Potter Deathly Hollow sudah ada. Kah kah kah. Tengoklah. Kalau rajin nanti aku muat turun.

Akhir sekali.

Macamana? Teruja bukan_

Sambung baca...

Kategori:

Monday, December 06, 2010


_Ma'assalamah 1431 Hijrah.

Dan.

Ahlan wasahlan 1432 Hijrah. Ah, sebelum itu. Simpulkan 1431 Hijrah dalam berpatah-patah perkataan. Mari simpulkan dengan rapi ya, Huzaimatus Sa'adiah (oh, teringin benar mahu tahu maksud nama sendiri T__T ).

Tung... tung... tung....

(Bunyi dram)

Kita mulakan sekarang.

Kerjaya

Ya. Sudah bertukar tempat kerja. Dan sudah merasa kerja dari rumah. Dan kini sudah bekerja seperti manusia normal, iaitu di dalam pejabat. Dan lebih jauh. Tiada lagi LRT. Tetapi, saya rasa seperti lebih seronok rupanya bekerja dari rumah (Eh... eh mengadanya. Sekejap nak, sekejap tidak).

Tentang kerjaya ini, ombaknya sangat tinggi. Sudahlah saya tidak pandai berenang. Lemas juga kadang-kadang. Biasanya saya tutup hidung sahaja. Senang sedikit mahu terapung. Bayangkan sahaja Sponge Bob sedang terapung kembang di dalam air. Begitulah saya. Hmm... tidak mengapalah. Ini semua wajib ada hikmahnya. Berus...sahalah (sambil lari ke kiri dan ke kanan).

Perkahwinan

Ya. Dani sudah selamat. Saya bila lagi, kan? Pasti itu soalan anda bukan? Tsk... sabarlah. Saya sedang cuba mencari engsel pintu yang sudah lama berkarat tidak terbuka ini. Bukan kerja mudah, oh. Buat kali ke seratus, saya adalah androphobia yang sangat senang percaya lelaki dan senang juga cair seperti asid sulfurik.

Lebih-lebih lagi jika beliau seorang gentleman dan mungkin rupa seperti Maher Zain (kah kah kah). Tidaklah, rupa tidak penting. Jika muka sedikit menakutkan tetapi hati sangat kacak, rajin dan bertimbangrasa seperti gentleman... secara ajaib dan automatiknya akan berubah menjadi Maher Zain (eh... eh si Huzaimatus ini). Jadinya. Disebabkan inilah saya wajib bertukar menjadi kera sumbang yang sopan. Kah kah kah. Tengoklah macamana tahun 1432 Hijrah ini ya. Kita bersosial bagai nak gila.

Ah, ya. Bulan enam tahun hadapan. Saya bakal mendapat seorang adik ipar. Perasaan saya? Cemas. Saya kan androphobia. Tetapi. Saya rasa adik ipar saya itu simple dan cool seperti saya (pasti bakal adik ipar saya terbaca ayat ini). Jadinya, kuranglah mungkin sedikit perasaan cemas saya itu harapnya.

Cumanya. Terasa sangat sedih. Sudah kehilangan sayap kanan. Adik gadis kesayangan saya sudah diambil orang. Pada siapa lagi saya boleh sakat dan kacau selain beliau. Sedihlah macam ini. Sedih... sedih (tektik meminta simpati secara murahan).

Ah, ya. Ayah saya sangat yakin saya akan membuat rumah dan tangga pada tahun 1432 Hijrah. Wah... wah! Baiklah, pakcik Zulkefli yang dikasihi dunia akhirat... kita tengok siapa yang kena ya (sambil mengelip mata dan berlari ke kiri kanan).

Kawan-kawan

Untuk semua Homo Sapiens seluruh dunia yang mengenali saya, terima kasih. I love you very much too (sambil berkerut hidung dan menggangguk kepala seperti gangster). Saya bukan seorang kawan yang baik. Hanya Dani sahaja yang sudah masak dengan perangai tidak semenggah saya yang digelar kawan ini.

Mood saya bertukar lebih laju daripada angin. Dan saya selalu mencari keruh dengan sesiapa sahaja. Minta maaf ya (sambil menundukkan kepala). Terima kasih kerana bersabar dengan manusia seperti saya ini. Hanya Allah sahaja yang layak membalas anda semua dengan rahmatNya.

Apa-apa pun, saya percaya... pergaduhan itu perlu untuk merapatkan ukhuwah. Dan kurangkan ambil hati dengan rakan-rakan. Supaya hati menjadi lebih besar dan tidak berkira dengan manusia. Satu lagi, semoga saya sentiasa bersangka baik dengan kawan-kawan dan sedar bahawa segala tindak-tanduk kawan itu wajib ada asbabnya. Jadi, bersabarlah dengan kawan-kawan. Mereka menerima saya seadanya. Saya juga perlu menerima mereka seadanya. Harap dapat renew semula hubungan kawan ini ya, kawan-kawan (senyum sambil berlari ke kiri kanan).

Lain-lain

Baiklah. Saya bukan orang yang berdisiplin. Lebih suka mengikut kepala sendiri, itu barulah saya. Jadi untuk mendisiplinkan diri, saya telah membuat beberapa blog untuk mendisiplinkan diri (Yes, this is SPARTA!).

  • Dudette Dude - ini adalah lukisan harian saya pada setiap hari melainkan hari Sabtu dan Ahad. Beritahu awal-awal ya. Dan masih ada lagi gambar kawan-kawan yang tertunggak belum dikartunkan. Sabar ya kawan-kawan T__T

  • Hey, Let's Design - ini adalah blog sambungan dari design218 sebenarnya. Tetapi, sahaja saya membuat baru di Blogspot. Senang mahu maintain. Blog ini lebih kepada kerja-kerja design yang saya pernah buat. Segala tips Photohsop dan Illustrator serta apa sahaja tentang design akan saya kongsikan di sini. Saya bukan pakar. Tetapi, lebih baik berkongsi bukan? Kita sama-sama belajar ya. Saya cuma akan update blog ini dua kali seminggu atau sekali seminggu sahaja. Beritahu awal-awal. Haha.


Baiklah.

Itu sahaja untuk penutup 1431 Hijrah ini. Jujurnya, saya terasa seperti 1431 Hijrah adalah sedikit melampau dengan saya. Berani betul menyepak terajang saya. Tidak mengapa. Tidak sakit pun. Saya kan heroine yang cool di dalam dunia saya sendiri (ceh, orang berlagak memang begini!).

Terakhirnya.

Semoga anda sentiasa dirahmati Allah_

Sambung baca...

Kategori:

Sunday, December 05, 2010


_Tidak biasa dipuji atau dianugerahkan apa-apa sebenarnya. Tidak layak. Ya. Aku pun ada masalah low self esteem juga. Haha. Tetapi tidak kena tempat. Ah, abaikan. Mereka sudah kirimkan kasih sayang... kita layan sahajalah ya.

Kasih sayang, ke mari... ke mari.

Ah, susah-susah sahaja.

Terima kasih kepada saudara Nazwan di atas er... anugerah kebesaran Les Yeux Bruns (agaknyalah) anda. Terasa melimpah-limpah kasih sayang sesama Muslim. Saya pulangkan dengan hadiah doa semoga anda dirahmati Allah selalu. *Senyum.

Kasih sayang, ke mari... ke mari.

Ah, susah-susah sahaja.

Lagi satu. Anugerah kebesaran er... Stylish Blogger. Segan. Aku tidak stylish pun tapinya. Maksud aku, blog ini tidak stylish pun tapinya. Isk, terima kasih banyak-banyak buat cik Azah Skali Skala (I love your doodles oh~) kerana bersusah-payah ya. Oh, ya. Anda patut lawat blog cik adik manis yang satu ini. Karya doodle nya memang tip top. Hijau mata saya setiap kali ternampak karya mereka yang kreatif ini.

Ada tag juga selain daripada itu.
Jadinya apa tunggu lagi.
Mohon jawablah.

Baik.

Lanjutan daripada tag Azah Skali Skala ini adalah seperti di bawah:

  • Kongsi 8 perkara tentang diri sendiri

  • Tag 8 orang stylish bloggers yang lain dan sampaikan kepada mereka


Baiklah.
Huf... huf... huf.
Tarik nafas dalam-dalam.

8 Perkara Tentang Saya
  • Cicak dan kucing adalah benda hidup yang paling menggelikan, menakutkan dan mengerikan saya.

  • Saya penggila sayuran mentah dan coklat. Daun pudina hiasan makanan itu pun jadi santapan perut saya tahu. Telinga monyet (asam keping yang dimasak) pun saya makan.

  • Saya lebih suka habiskan seluruh masa cuti di rumah berbanding di luar rumah.

  • Obses dengan warna putih dan apa sahaja yang lutsinar.

  • Sangat degil, tidak suka bersosial dan tidak suka disuruh. Tidak ramah juga.

  • Internet adalah 70% tempat saya menuntut ilmu. Melukis, graphic design dan photography contohnya. Saya juga belajar bermain basketball dari komik Slam Dunk.

  • Saya berpesonaliti INTP. Dan 98% karakter INTP ini tepat seperti saya.

  • Saya lebih gila daripada apa yang anda sangkakan tentang saya. Maksud ayat ini? Entahlah. *gelak-gelak


Jujurnya.

Saya jarang meninggalkan jejak di mana-mana blog. Terlebih low profile (eww... kononnyalah). Jika saya suka baca blog itu, saya akan baca diam-diam. Dan saya sedikit keji (sangat keji sepatutnya) di mana saya tidak mengamalkan sistem barter di dalam dunia blogging ini.

You follow me, I will thank you. But I will not exactly follow you back. Saya sedikit particular dengan cara penulisan serta rupa bentuk sebuah blog itu. Yes, look does matter sometimes. Saya suka baca blog yang tidak serabut ayam dengan entiti-entiti yang tidak sepatutnya. Ah, ejaan juga perlu betul. Jangan mengeja seperti dilanda tsunami. Warna juga penting. Sesungguhnya, silau mata saya ini adalah sangat tinggi.

Kadangkala keliru juga. Ini blog atau billboard? Gila serabut ayam. Dan kerana ini semua subjektif (beauty is in the eyes of the beholder), maka saya tinggalkan sahaja blog-blog tersebut. Michin nom (미친 놈), I am. Indeed, oh. Begitulah. Saya tidak membuat duit dan bersosial secara besar-besaran di alam maya ini. Ini semua dunia (ceh,sudahlah kau Huzaimatus!).

Walau bagaimanapun.

Saya mungkin akan lanjutkan juga kasih sayang ini kepada 8 orang lain yang saya tidak pastilah siapa. Nanti saya fikir. Keputusan yang sukar nampaknya. Ini kerana saya er... tidak pandailah weh mahu bertag-tag ini. Saya sudah matang, ehem. Ah, kematangan tiada kaitan dengan tag sebenarnya. Ini semua dunia (nyah si Huzaimatus ini dari sini!).

Emm...
Mm...
Ok.

8 Stylish Blogger Lain
  • Anda semua yang membaca entri ini


Baiklah.

Kita toma'ninah seketika_

Sambung baca...

Kategori:

Saturday, December 04, 2010


_Duit lima sen memang sentiasa dianak tirikan aku.

Berbanding satu sen dan lima sen, biasanya duit satu sen yang lebih menarik perhatian. Lima sen yang lebih berharga itu dipandang sepi sebelah mata. Kelihatan tidak berguna nilainya di retina mata. "Sepi, aku sendiri." kata duit lima sen.

Lima puluh tahun dahulu.

Lima sen.

Memang bernilai tinggi. Boleh beli sepotong ais krim perisa oren bersaiz sederhana. Seronok. Hati pun sejuk. Lebih-lebih lagi sewaktu cuaca panas. Telan begitu sahaja. Segala kesejukan. Yang berlipat ganda. Alhamdulillah. Nikmat Allah.

Kini, tahun 2010.

Lima sen.

Memang bernilai tinggi. Boleh beli minyak bersaiz sederhana. Tidak seronok. Hati pun panas. Lebih-lebih lagi sewaktu cuaca panas. Telan begitu sahaja. Segala kepanasan. Yang berlipat ganda. Alhamdulillah. Nikmat Allah.

Duit lima sen memang sentiasa dianak tirikan aku.

Berbanding satu sen dalam lima sen, biasanya duit satu sen yang lebih menarik perhatian. Dan kini duit lima sen menjeling tajam ke arah aku. Sambil tersenyum sinis duit lima sen berkata, "Sepi, kau sendiri."

Ok.

Seperti mana 'Rules are meant to be broken', begitu juga 'Promises are meant to be broken' ya Huzaimatus_

Sambung baca...

Kategori:

Thursday, December 02, 2010


_Teknologi semakin lama semakin moden.

Memang tepat dan bernas.

Zaman Ipad ini, serba-serbi pun berteknologi. Jemputan perkahwinan pun pakai Facebook. Membeli-belah pun pakai online store. Hasilnya, kilojoule yang terlebih di dalam badan pun tidak dapat dibakar secara habis-habisan. Memang boleh jadi malas kadangkalanya ini. Dan boleh jadi gemuruh lebih.

Sebab.

Aku pernah rasa. Ditemuduga tanpa bertemu pihak temuduga. Macamana? Oh, pakai Skype. Cool kan? Lepas itu cuma perlu cucukkan mic dan sertai sahaja voice conference mereka secara beramai-ramai. Waktu itu, yang menemuduga ada tiga orang. Lelaki Cina, perempuan Cina dan perempuan Mat Saleh. Dua orang perempuan itu dari China. Dan seorang lelaki dari Malaysia. Live interview, yo.

Cool kan?

Jadi aku pun gemuruh lebih. Sebab segala bunyi dari latar belakang pun turut masuk menyibuk ke dalam sesi temuduga. Sampai kadangkala terpaksa jaga nafas. Mujur itu bukan video conference. Kalau tidak, mesti kejung di hadapan web camera.

Vrooommmmm... vrommmmm.

"Is that a lorry or bus?", tanya penemuduga itu.

Aku terkebil-kebil. Alamak. Dia boleh dengar itu. Mungkin sebab aku tengah duduk bersila di hadapan sliding door yang terbuka sedikit. Itu yang agaknya serba-serba kedengaran dalam mic.

"Er, a lorry I guess."
"How come the sounds so near?"
"Haha. I'm sorry. That is because I live next to a highway."
"I see. It's ok.
"

Beberapa minit kemudiannya, bunyi kren di construction site menerpa.

"I'm sorry I can't hear the question.", jelas aku.

Kemudian berkali-kali beliau mengulangi soalan. Setiap kali soalan ke udara sahaja, bunyi kren menerpa. Zrengggg... zrengg. Rupa-rupanya memang ada construction site betul-betul berhampiran dengan rumah penemuduga (perempuan Cina) yang duduk di China itu. Kelakar betul. Macam-macam gangguan.

Tetapi.

Aku tetap rasa sesi temuduga ini sangat cool. Dan kesemua penemuduganya adalah sangat sopan dan baik orangnya. Very cool. Itu pun sewaktu bekerja dari rumah. Bekerja dari rumah? Haah, cool kan? Tiada lagi jam 9 pagi masuk, jam 6 atau 7 petang pulang.

Tetapi.

Akulah yang bermasalah. Tidak pandai menyesuaikan diri. Habis lintang-pukang jadual aku (eh... eh macamlah pernah ada jadual Huzaimatus ini). Iyalah. Bukannya ada jadual. Faham-fahamlah kan macamana kerja orang-orang teknikal dan pereka (konon-kononnya) ini. Waktu kerja tidak tentu hala. Biasanya kalau buat kerja teknikal ini, waktu orang balik kerja adalah waktu aku masuk kerja. Perlu ke client site. Cool kan (tidak... ini tidak cool sebenarnya. Sobs)?

Aku rasa cool (kadang-kadang).

Sabtu dan Ahad pula bukan hari mencari rezeki. Memang alhamdulillah. Dan kebiasaannya memerap di rumah sahajalah kerjanya. Dan lebih tepat lagi, memerap di hadapan komputer. Macam 24/7. Melayan segala teknologi di hadapan mata. Cool kan.

Aku rasa teknologi sangat cool.

Dari Internet, boleh belajar online. Segala benda pun boleh belajar. Dari graphic design, web design, interior design, packaging design dan juga make up design (eh... eh ada ke ini yang dibelajarnya). Ada, ok. Siapa tidak kenal Michelle Phan di Youtube (HAHA). Jadinya. Social media seperti Facebook dan Twitter ini sahajalah tempat aku bermasyarakat.

Aku rasa teknologi sangat cool.

Macam-macam boleh buat. Jadinya. Jika ada yang kata bosan duduk di rumah, memang kedengaran pelik di telinga aku. Macamana boleh bosan ek. Penyakit bosan itu susah sikit mahu melekap dengan aku. Mungkin tengok orang juga agaknya.

Aku rasa teknologi sangat cool.

Jadi dengan segala coolness itu aku gunapakai sehabis baik. Facebook sekali-sekala masuk sahaja sudah. Bila ada notifikasi di email perihal Facebook baru aku masuk. Kurang mendatangkan apa-apa kalau 24/7 di Facebook. Sekurang-kurangnya bagi akulah. Jadi 24/7 yang lebih itu digunapakai untuk Twitter.

Aku rasa teknologi sangat cool.

Propaganda 'Siapa tiada Facebook dan Twitter adalah tidak cool' itu abaikan sahaja. Aku rasa kedua-dua teknologi itu bukan kewajipan. Terpulang kepada individu itu juga. Macam aku ini memang orang IT. Jadinya, kalau kena menghadap komputer bersama Internet seminggu tanpa makan minum pun mungkin aku boleh tahan. Tidak cool kan? Haha.

Tetapi.

Aku rasa teknologi sangat cool.

Oklah. Ini bukan entri yang berfaedah. Sesungguhnya aku menulis bukan kerana nama (eh... eh tiba-tiba). Aku menulis sebab aku rasa teknologi sangat cool. Dan skop kerja aku pun alhamdulillah cool. Setiap hari mesti dapat satu ilmu baru. Sampai overload kepala ini dibuatnya.

Cuma satu sahaja.

Coolness itu terpulang kepada individu. Jika anda rasa itu cool, memang cool sampai habislah segala-galanya. Dan di situ jugalah nanti akan ada kemahuan dan jalannya. Tetapi. Jika anda rasa sebaliknya, sampai habislah memang begitu hasilnya.

Dan aku pula.

Selagi belum sampai 1000 daya... dan plan A sehingga Z belum terlaksana... selagi itulah masih ada jalan, penyelesaian dan kemahuannya. Pergh. Macam pakar motivasi sahaja bunyinya. Tidak boleh tahan. Dah, mohon jauhi aku. Ini memang tidak cool. Haha.

Terakhirnya.
Segala yang ada di sini.
Baca boleh, percaya jangan.

Ok?

Cool_

Sambung baca...

Kategori:

Wednesday, December 01, 2010


_Tidak perlu taip panjang-panjang, Huzaimatus.

Ya, kan? Kan?
Aku suka taip panjang-panjang kan?
Terlalu panjang dan sangat menjengkelkan kan?

Asbabnya mungkin begini. Seorang technical consultant. Bertemu seorang designer. Dan bertemu seorang photographer. Yang mana akhirnya bertemu pula dengan seorang penggila Korea. Ah, itulah asbabnya. Dan terhasillah aku. Hah, ini sepatutnya dalam ruangan 'About Me'. Kita tinggalkan. Ini menjengkelkan.

Sebenarnya.

Idea untuk menulis. Sangat kering. Tetapi, aku tetap ada satu idea. Yang boleh digunakan ketika kekeringan idea. Berbunyi ironi kan. Begini... begini. Tulislah apa sahaja yang terlintas di dalam kepala anda. Dalam masa lima minit.

Apa?
Lima minit?
Cukup ke itu?

Memang cukup. Tetapi, sebelum itu. Izinkan aku ke bilik wanita sekejap....

( lima minit )

....

( lima belas minit )

....

( tiga puluh minit )

Baiklah.
Kita sambung semula.
Apa sahaja yang tergendala.

Lima minit, mula.

Bunyi derap selipar rumah. Tsek... tsek... tsek. Kami pakai dalam pejabat. Tidak perlu berkasut. Cool kan? Macam clean room. Di mana-mana syarikat elektronik. Tiba-tiba, suasana sepi. Terfikir seperti mahu balik. Baru jam 6.17 petang. Kalau balik sekarang, pasti jadi ikan sardin. Bad traffic. Macam haram.

6.18 pm. Bunyi laci berdentam-dentum. Sarina (bukan nama sebenar) sudah lapar agaknya ini. Krak kruk bunyi biskut (aku teka) digigit. Ah, tulang bahu aku sudah sakit. Lama sangat menaip. Lagu nyanyian siapa entah ini kedengaran seperti... oh, hujan sudah berhenti rupanya.

Bunyi plastik kedengaran. Rasanya Sarina sudah membuka bungkusan makanan lain agaknya. Mungkin beliau terasa lebih lapar. Aku pula sebu mahu memakan apa-apa. Terasa mahu pulang sahaja sekarang ini. Bunyi geseren dan brek lori kedengaran di telinga. Pergh, macamana boleh sampai ke telinga aku ini. Sungguh ultrasonik.

Cung (bukan nama sebenar) sedang menjawab telefon. San... san de. Emmm... ciao trafik light. Na ke mei you shenme. Cuan pian. Ah... kerja mengarut pula aku pergi rakamkan segala perbualan beliau. Lagu Backstreet Boys - Shape of My Heart sedang ke udara. Lama doh tidak dengar lagu ini. Looking back on the things I've done... I was trying to be someone.... lalalala~

Hah! 6.23 pm. Sudah terlebih dari lima minit nampaknya.

Cukup.

Ok.

Jika punya sedikit kerajinan, mohon tuliskan lima minit di dalam kepala anda pada ruangan komen di bawah ya. Pasti kreatif gila ah dingdong. Steve Jobs pun tidak akan terfikir idea tidak berfaedah macam aku ini. Mahu sangat aku baca lima minit di kepala anda (struktur ayat ditimpa tsunami).

Tulislah... tulislah_

Sambung baca...

Kategori:

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.