Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Monday, October 18, 2010


_Ah, ingatkan sudah 365 hari tidak menulis.

Baru dua minggu rupanya.

Pasang surut dalam menulis beginilah kawan-kawan. Sekarang bukankah musim tengkujuh. Jadinya, faham-faham sahajalah ya. Ombak kerajinan itu datang menggila. Sekejap ada. Sekejap tiada. Setiap kali hujung tahun menjelma memang begini. Musim tengkujuh ada, musim mengawan ada.

Eh... eh, musim mengawanlah.

Dan macam biasa kerisauan pun melanda. Bukan aku yang dilanda kerisauan, tetapi orang-orang di sekeliling. Masing-masing dilanda kerisauan bilalah agaknya giliran aku mengawan mahu membina masjid. Risau ke? Risau ke? Risau ke? Marilah sabar bersama saya, ya.

Haha.

Manalah ada Homo Sapiens dalam dunia ini yang tidak mahu mengawan membina masjid kan. Masing-masing sudah tertulis jodohnya di Luh Mahfuz sana. Namun, yang membezakan setiap Homo Sapiens itu adalah cepat dan lambatnya bertemu jodoh. Aku bukan Tuhan. Kalau belum sampai jodoh, kenalah lebihkan lagi sabar dan puasanya kan. Takkanlah pula kena lebihkan masa ke hulu ke hilir mencari jejaka. (Eh... eh, Huzaimatus panas ke?) Eh, tidaklah. Steady... steady.

Oh, ya.

InsyaAllah, bulan enam tahun hadapan adalah giliran adik gadis saya membina masjid. Ya... ya. Giliran pertama dalam anak-anak pakcik Zulkefli ini. Perasaan saya? Masih steady dan bersahaja. Terasa sangat sayang mahu melepaskan satu-satunya adik gadis yang tercinta. Cumanya, terasa seperti serabut ayam juga mahu menguruskan majlis perkahwinan rupanya. Pelbagai perkara perlu diuruskan.

Oh, mahu datang?
Hah, jemputlah ya.
Datanglah... datanglah.

(Eh... eh seperti tidak ikhlas pula Huzaimatus ini)

Aku kan.

Berpesonaliti INTP. Jadinya, walaupun orang yang berpesonaliti INTP ini sedikit gila dan merepek perangai mereka, namun mereka adalah golongan yang mempunyai kehendak yang serba ringkas dalam (insyaAllah) segala hal. Memang sungguh ringkas dan mudah kehendak mereka ini. Mungkin bukan semua. Tetapi memang aku suka benda yang simple. Contohnya, seperti perabut-perabut di Ikea. (Eh... eh seperti tiada kaitan pula Huzaimatus ini)

Contohnyalah kan.

Aku kurang suka majlis perkahwinan yang meriah-meriah. Kalau boleh, biar makan ramai-ramai sambil duduk bersimpuh bawah khemah. Untuk menambahkan CGI yang lebih hebat, kita makan nasi dalam dulang (nasi ambang ek itu?) secara beramai-ramai. Barulah satu dalam seribu.

Makan beradab, bersanding, ambil gambar ramai-ramai dan apa-apa lagi yang boleh membuatkan pengantin jadi tumpuan ramai... tidak perlu ada. Tetapi kalau borak-borak bersama tetamu dari meja ke meja sambil memakan ABC, memang digalakkan. Funky, indeed.

Hah, lepas itu kita buat pertandingan membasuh pinggan ke periuk belanga ke secara beramai-ramai. Siapa kalah kena habiskan semua makanan yang berlebihan. Selepas itu, kita solat berjemaah secara beramai-ramai. Biar bergema 'Aminnnnnnnn' di kawasan perumahan itu. Barulah seperti membina masjid. Yes. Fun, indeed.

Cumanya kan.

Aku ada satu kerisauan kalau fikir bab perkahwinan ini. Tidak lain tidak bukan, macamana mahu jadi isteri yang solehah. Isteri yang tidak cepat naik angin. Isteri yang tidak suka mengeluh. Isteri yang pandai menjaga diri, rumahtangga dan auratnya. Isteri yang masih boleh menjaga ibu dan ayahnya walaupun sudah berkahwin. Isteri yang masih boleh membeli komik di Kinokuniya, menonton drama Korea online dan makan ABC serta Choki Choki walaupun sudah berkahwin. (Eh... eh!)

Haha.
Risau tidak risau jugalah.
Cuma tidak mampu nak menjangkau akal memikirkannya.

Benda belum jadi kan. Lagi satu, dulu sewaktu muda-muda remaja, aku selalu pesan diri sendiri mahu menyuruh ibu dan ayah yang carikan jodoh, tetapi bila sudah ternampak realiti di hadapan mata ini, serius cakap memang tidak boleh. Seram weh. Orang tidak kenal. Entah siapa-siapa.

Orang yang kenal pun aku masih seram-seram kuku. Kawan-kawan yang baik hati mahu tolong carikan pun aku tolak jauh-jauh. Seram weh. Orang tidak kenal. Entah siapa-siapa. Lagi satu, saya tidak rasa saya memilih. Tetapi, penafian sebaliknya oleh kawan-kawan saya. Kah... kah... kah. Ah, tunggu sahajalah Allah lembutkan hati besi saya ini.

(mendengus lebih baik daripada mengeluh)

Sesungguhnya, ini memang entri yang langsung tidak sihat dan langsung tidak berfaedah.

1 saat... 2 saat... 8 saat.

Kewarasan sudah menjelma selepas menelan sebiji pil Buscapon dan Ponstan. Maaf, ya. Saya kurang sihat hari ini. Apa yang aku taip di atas tadi ha? Padam balik... padam balik.

Tolong padamkan balik dari kepala anda, ya_

Kategori:

9 Responses to "Saya Belum Membina Masjid, Anda Bila Lagi?"

nananye said :
October 18, 2010 at 8:34 PM
kata2 tu, doa.

aku doa kan kau akan menyusul cepat membawa khabar berita mcm ni, sekali lagi.

amin.
buttet said :
October 18, 2010 at 8:39 PM
if rajni can we also can ....piyaapppppp
Ezad said :
October 18, 2010 at 8:47 PM
kawasan ko tak der masjid lagi ke?

hmm..
nak jadi isteri solehah?

hmm... kena cari suami soleh

:)
adahuys said :
October 18, 2010 at 11:31 PM
saya sudah merasa ..bila adik teruna saya melangkah bendul...
saya jugak "rileks saja"

tapi percayalah..akan ada org lain yg lebih gelabah dari kita yg dilangkah!! makcik2 ahli mesyuarat tingkap contohnya..hehe
emm-ai-en said :
October 19, 2010 at 3:22 AM
sama lah.
tentang adik nak kawennya,
tentang soalan "bila"nya,
tapi tempat ditanya soalan tu yang agak tak sesuai,semasa menghadiri majlis pengebumian seorang sahabat.
sungguh tidak penyabar mereka² ni.
citahrudin said :
October 22, 2010 at 9:36 PM
haha...like entri ni banyak-banyak kali
azka said :
October 24, 2010 at 11:13 AM
semoga dpt yg terbaik.. bakal adik ipar org mn?
famia said :
October 25, 2010 at 5:12 AM
nana: hehe. sama dengan. tengs. insyaAllah.

butet: merata-rata libas towel.

ezad: hehe. tak semestinya kena cari suami soleh kalau nak jadi perempuan solehah.

syuhada: hehe. sabar sajalah kot ek.

min: :) chill saja takpe.

citah: tak ada apa yang best pun pada entry ni :p

azka: hehe. sungai buloh... kot.
pu3sakura said :
November 1, 2010 at 2:17 PM
sama la kite... adik lelaki saya dua orang sekali mendirikan masjid tahun ni dan soalan cepu masnya...kakaknya bila plak...?? hmmm....alahai...senyum saja la jawapnya....

Post a Comment

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.