Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Thursday, March 04, 2010


_Selalunya kan.

Eh, sebelum itu.

AMARAN:
Entri di bawah ini memang sangat gila tak masuk akal panjangnya. Inilah yang terjadi kalau nikmat sihat ditarik seketika. Tak perlu teruskan baca kalau kepala sudah berpinar.

Ok, sambung.

Di tepi-tepi jalan.
Mesti ada gerai makanan.

Kamu beli tak?

Ada sesetengah mereka yang tak suka membeli di tepi jalan. Hygiene. Ragu-ragu dengan kebersihan makanan mungkin. Ada juga yang selamba saja membeli. Tiada masalah. Apa saja yang masuk ke dalam perut, memang hampir semuanya keluar semula. Muncul sebagai tinja juga akhirnya. Tiada beza.

Macam aku.
Tengok keadaan juga.

Sebab aku percaya dengan kewujudan bakteria yang beribu juta hidup di sekeliling kita. Bakteria itu semua makhluk separa halus. Sebab itu macam tak tertangkap dek retina mata. Jadi kalau makanan yang dijual betul-betul di tepi jalan yang dipenuhi dengan asap kereta, habuk jalan raya dan sebagainya, memang aku tak beli. Kebersihannya memang tercalar banyak.

Tapi kalau itu kawasan pasar malam ke, pasar pagi ke atau pasar sampai ke subuh ke itu memang tiada masalah. Alah, pasar pagi itu pasar tani. Pasar sampai ke subuh itu biasanya macam di uptown yang dibuka cuma pada pukul 10 malam ke atas sehingga hampir masuknya waktu subuh.

Sebab itu memang kawasan jualan.
Kurang sikit potensi asap kereta dan habuk jalan raya.

Fuh.
Jauh betul aku buat U-turn.
Kita kecilkan sikit skop dan jalan cerita.

Macam ini... macam ini.

Ada dua buah meja.
Dan kedua-duanya pun ada makanan.
Yang membezakannya, satu bertudung saji dan satu lagi tidak.

Jika anda seorang manusia, secara tipikalnya mesti lebih berminat dengan yang bertudung saji. Betul tak? Jangan tipu. Kena jujur. Hampir semua manusia di dalam dunia ini memang bagi keutamaan kepada makanan yang bertudung saji. Sebab daya ingin tahu yang tinggi terhadap benda-benda yang tak nampak.

Think outside the box tudung saji.

Lagi ditutup, lagi nampak macam sedap. Lagi ditutup, lagilah kurang kita nak kacau makanan itu. Sebab nampak macam makanan itu terjaga. Makanan itu dah tersedia untuk kita. Tak adalah dihurung dan dijamah lalat. Cumanya, mungkinlah ada sekumpulan semut halus yang tetap terlepas masuk ke dalam tudung saji itu.

Ah, pedulikan semut halus.
Motif sebenarnya macam ini.
Aku nak cakap pasal tudung.

Bukan tudung saji. Bukan tudung periuk. Tapi tudung kepala. Walaupun aku tak layak nak cerita pasal tudung dan kawan baiknya, aurat tapi aku tetap nak cerita juga. Sebab jari aku memang suka bercerita.

Ah, pedulikan jari itu.
Kita fokus pada tudung.

Selalunya bila naik LRT, jujurnya mata aku memang senang merayap tengok perempuan. Kalau nak tengok lelaki dia tak berapa nak lut sangat. Sebab mata aku selalu jadi auto blur bila tengok lelaki. Dia kena manual fokus nak tengok lelaki. Dan manual fokus mata aku selalunya rosak. Jadi, dia selalu auto detect figure perempuan saja.

Sangat teknikal betul penjelasan ayat itu.
Tak apa. Sama-sama kita belajar fotografi.

Sambung lagi.

Perempuan ini sesungguhnya memang perhiasan dunia yang terbaik. Tua dan muda tak mengira bangsa dan jantina memang sentiasa kagum dengan ciptaan Allah yang bernama Hawa ini. Kadang kalau makwe itu tak berapa cun pun, tapi bila pandang lapan kali pun boleh jadi cun. Dari mata memang wajib turun ke hati. Hah, itu sebablah kena tundukkan pandangan.

Haah, tahu.

Eleh.
Tahu, tapi tak nak praktikkan nak buat apa.

Tapi, itu memang kegunaan mata.

Eh, siapa kata?
Ada tulis di mana?
Cuba bagitahu sikit.

Emm....

Dah... dah.
Sambung lagi.

Perempuan ini ibarat makanan di dalam tudung saji tadi. Lagi ditutup, lagi terjaga. Tak dicemari dengan lalat-lalat yang sudah menanti ketika. Lagi ditutup juga, lagi kurang tercalar dengan asap kereta dan habuk-habuk di jalan raya. Lagi ditutup, lagi terasa haba dan panas makanannya. Lambat sikit lauk itu menyejuk.

Dengan syarat, tudung saji itu mestilah ditutup setutup-tutupnya.
Sampai tak ada lalat yang mampu menyelit dari bawah tudung saji itu.

Macam itu juga perempuan. Tutuplah setutup-tutupnya. Kalau bertudung itu, labuhkan sampai tutup dada. Dan kalau berbaju itu, janganlah benangnya mencengkam segala isi yang ada. Ini bukan hot dog benjo. Terkeluar dagingnya. Meleleh sos cilinya. Orang yang dah kenyang kalau tengok pun mesti menitik air liurnya.

Bertudung itu dah molek.
Cumanya kan.

Janganlah berlengan pendek bajunya.
Sudahlah berlengan pendek, ketat pula t-shirtnya.
Seluar pula mencengkam segala otot yang ada.
Lelaki tua tengok pun mungkin boleh datang selera.

Kan ke bahaya.
Ahai, dah macam pantun pula.

Kiranya.

Ah, tak nak sambung dah.
Mengarang daripada malam Jumaat sampai pagi Jumaat.
Gila panjang tak ingat dah berapa banyak U-Turn aku buat.

Cukup_

Kategori:

2 Responses to "Tudung Sajian Kepala"

Anonymous said :
March 5, 2010 at 4:44 PM
pasal tudung yer..blum ade org komen..gua slalu sgt terserempak ngn pompuan mngandung pakai tudung tp pakai baju sampai lutut ajer
(ape ntah name baju tu tp slalu org pregnant la pakai)..da nampak bulu ktiak+kaki..hehehe
famia said :
March 5, 2010 at 5:53 PM
anon: hm. seksinya makcik tu. perempuan mengandung lebih seksi sebenarnya.

Post a Comment

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.