Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Monday, November 30, 2009


_Setiap nama.

Pasti ada maksud dan kisah di sebaliknya. Tanpa pengecualian apa-apa. Nama yang baik, maksudnya pasti baik juga. Pembawa nama itu juga mungkin boleh jadi seorang yang baik juga perangainya barangkali. Namun. Jika namanya membawa maksud yang kurang baik, boleh jadi lain macam juga perangai pemilik namanya.

Sebab itu, kena menamakan anak-anak dengan nama yang membawa maksud yang baik.

Iyalah.

Takkanlah ada budak yang bernama Iblis bin Manusia pula.
Kan... kan.

Sebenarnya.

Aku macam terasa yang aku seorang saja manusia dalam dunia ini yang tak tahu maksud nama yang dibawa. Bukan aku saja yang tak tahu. Ayah pun tak tahu. Dan kalau ayah pun tak tahu, pastilah emak pun tak tahu. Atuk lagilah tak tahu. Adik-adik aku lagilah tak tahu. Dan boleh jadi kamu semua pun tak tahu maksud di sebalik nama aku.

Tapi.

Aku tetap cuba tanya ayah. Manalah tahu kalau tiba-tiba ayah ada satu idea tentang penerangan maksud di sebalik nama aku ke kan. Cerita rekaan pun tak apalah asalkan ada maksud. Sejuk sikit hati. Mana tidaknya. Boleh tahan tersiksa juga bawa nama ini tanpa tahu maksud di sebaliknya.

"Ayah, ayah tahu apa maksud nama saya?"
"Hmm. Dulu arwah atuk yang bagi. Ingatkan dia nak letak Halimatus Saadiah. Sekali tengok dia bagi Huzaimatus Saadiah. Ayah pun tak tahu maksud nama itu."

Oh, tidak!

-_-"

Aku pandang adik gadis.
Aku lentuk kepala sebelah dia.
Sedih kononnya.

"Eg, patutlah saya degil macam ini. Rupanya sebab nama saya tak ada maksud."

Mak senyum dari jauh.

Kalau betullah teori itu, patutlah aku jadi macam ini. Degil macam keldai. Keldai pun tak degil macam aku. Keras kepala mengalahkan besi keluli. Keras hati pula itu. Keras tulang pula itu. Semualah keras pendek kata kononnya. Semua? Boleh tahan mengerikan juga. Itulah aku. Wanita keras bernama tanpa makna. Hinf... hinf.

Walau bagaimanapun.

Aku yakin pasti wujud saja makna di sebalik Huzaimatus itu. Walaupun Saadiah itu membawa maksud bahagia, aku pun tak pasti apa yang bahagia. Boleh tahan sedikit susah hati jugalah membawa nama tanpa makna macam ini punya gaya. Ke kiri dan ke kanan mengusung nama tanpa makna. Itulah aku. Wanita keras bernama tanpa makna. Hinf... hinf.

Hah.

Kalau begitulah gayanya.

Kepada sesiapa yang hebat berbahasa Arab atau arif dengan nahu bahasa Arab, sekiranya wujud kelapangan diharap sudilah untuk menolong mencarikan maksud di sebalik nama saya ya. Sangatlah berbesar hati sekiranya pihak tuan sudi mencari maksud di sebalik nama saya ini. Segala kerjasama pihak tuan saya dahulukan dengan ucapan terima kasih dan semoga sentiasa dirahmati Allah hendaknya.

Hinf... hinf.

Dah macam tulis surat rasmi pula.

Hah.
Nama kamu apa maksudnya.

Jangan kata tak tahu pula_

Sambung baca...

Kategori:

Saturday, November 28, 2009


_Hehe.

Iyalah.

Waktu bersolat memang sedia maklum kena pakai telekong. Sebab kita nak menghadap Allah. Itu yang kena tutup semua. Melainkan kedua belah tapak tangan dan muka saja. Tapi, kalau sudah berbaju kurung longgar dan berstokin pun boleh saja menunaikan solat. Asalkan menutup aurat.

Cumanya.

Yang aku sangat hairannya.

Bersolat boleh menutup aurat. Kenapa sepanjang hidup kita walau di mana-mana saja kita berada, kita tak mampu menutup aurat? Bukankah kita menghadap Allah setiap masa? Bukankah Dia ada di mana-mana saja?

Pelik.

Sungguh ironi.

Kadangkala di surau. Aku tengok ada yang berpakaian ketat. Baju tak berlengan. Berseluar ketat. Rambut perang. Berbaju tapi tersembul sana sini. Lurah terdedah sana sini.

Tapi bersolat.
Dan menutup aurat dengan bertelekong.
Bahagian itu memang sudah sangat bagus dan sempurna.

Cumanya.

Kenapa waktu bersolat saja yang menutup aurat?

Sungguh ironi.

Bila kita mampu menutup aurat dengan sempurna sewaktu bersolat tapi tidak pada waktu-waktu lain. Ibarat Allah cuma wujud sewaktu bersolat saja. Bukankah setiap hari di mana-mana saja kita memang menghadap Allah. Bukankah Allah ada di mana-mana saja. Takkanlah Allah wujud sewaktu kita bersolat saja.

Kan.

Atau....

Allah memang wujud sewaktu bersolat saja agaknya_


Lagu terbaik untuk bulan Disember

*Always Be There - Maher Zain*



Sambung baca...

Kategori:

Friday, November 27, 2009


_Ada satu soalan.

Aku nak tanya.

Tapi jangan tanya kenapa aku tanya. Sebab ini aku yang tanya dulu. Jadi, sila jawab mengikut kefahaman sendiri. Aku bertanya sebab terlahirnya kemusykilan. Sebab terasa ingin bertanya. Sebab perlunya ambil tahu. Lain orang lain jawapannya. Itu dah memang pasti.

Maka.

Soalannya....

Kenapa bersolat kena pakai kain telekong?

Hah.

Kenapa_

Sambung baca...

Kategori:

Tuesday, November 24, 2009


_Aku rasalah kan.

Perempuan dan lelaki.

Jika diletakkan sebagai pemandu, pemandu lelaki masih mempunyai sikap toleransi yang tinggi berbanding pemandu perempuan. Kesopanan dan kesusilaan pemandu lelaki di jalan raya masih lagi berada di tahap yang boleh tahan memberangsangkan.

Sebagai seorang lady driver, aku sendiri pun kadangkala boleh tahan menggelegak juga nafsu amarah mahu mengamuk di jalan raya, terutamanya setiap kali bertembung dengan pemandu perempuan yang lain. Tak kiralah muda ke tua ke.

Percayalah.

Sekuat mana pun iman, stereng kereta itu sajalah yang menjadi saksi maki hamun dan tempat melepaskan kegeraman si pemandu. Itu belum lagi dikira berapa kali hon ditekan seakan-akan menjerit bagai nak gila kepada pemandu lain di jalan raya.

Memang crazy ah ding dong.

Sebagaimana peribahasa telur di hujung tanduk, sebegitu jugalah peribahasa kesabaran di hujung stereng kereta.

Ini.

Antara perangai tipikal seorang lady driver di jalan raya:

  1. Tidak mengangkat tangan tanda berterima kasih jika diberi laluan.
  2. Menukar laluan kiri atau kanan tanpa melihat kiri atau kanan ibarat ayam melintas tanpa memandang ke kiri atau ke kanan.
  3. Memandu pada kelajuan 40km/j di laluan laju
  4. Buat tak endah atau buat tak tahu saja bila diminta memberi laluan


Sama dengan.

Aku macam itu juga.

Tapi tak adalah sampai tak berhemah di jalan raya. Kalau orang dah bagi laluan itu, angkatlah tangan. Nampak sikit macam berterima kasih. Kalau mahu tukar laluan itu pula, bagilah signal awal-awal. Jangan main melencong macam itu saja.

Itu dalam pendidikan moral pun ada ajar.

Adab.

Bukan ke manis sikit kalau beradab dalam segala hal.

Itu pemandu perempuan. Kalau pemandu lelaki itu, satu je paling aku tak tahan. Bab nak mencucuk kereta di depannya. Waemah dah menggigil kereta bergegar 140km/j di jalan raya, itu pun masih lagi mahu menekan minyak mencecah kelajuan kepada paras berbahaya yang membawa maut. Ingat ini Tokyo Drift ke? Satu lagi, lampu merah bertukar kepada lampu hijau. Terlambat 0.01 saat pun dah kena hon. Tak menyabar-nyabar.

Lepas itu.
Prong prang... prong prang... prong prang.

Macamanalah warga KL ini tak kena penyakit darah tinggi.

-_-"

Tekanan 360 darjah namanya ini_

Sambung baca...

Kategori:

Monday, November 16, 2009


_Ini pertama kali.

Aku ada handphone touch screen.

Terasa macam boleh tahan buta teknologi juga nak menggunanya. Jakun jugalah sekejap. Cuma ada dua butang saja pada badan handphone itu. Butang angkat telefon dan letak telefon. Memang menggelupur juga dibuatnya. Mujur ada manual. Aku kan pembaca tegar manual. Sungguh nerd. Hinfff....

Suatu hari dalam kereta.

"Akak, macamana nak locked keypad handphone ini?"

Aku tersengih.
Terasa macam nak buat jahat.

Aku pun jawab....
"Dia pakai voice. Cuba adik cakap locked."

Dengan penuh naifnya, budak itu pun ikut saja.

"Locked."

Oh, adikku!

-_-"

Aku tengok front mirror, dia di seat belakang dah menunduk malu dengan diri sendiri. Aku tergelak-gelak tak tahan. Apalah lurus betul budak ini. Lepas malu, dia ketuk kepala aku dengan handphone itu dan terus merajuk sendiri.

Hahahahahahahahahha.

Adik, maaflah.

Kakjai memang keji_

Sambung baca...

Kategori:

Monday, November 16, 2009


_Maaf.

Ini entry kasar.

Mulai hari ini. Aku nak jadi kera sumbang yang terunggul. Dan harap maaf. Aku dah lama berhenti borak dengan orang yang aku tak kenal. Samada di YM, Facebook Chat dan apa saja bentuk komunikasi lain. Kalau aku tak pernah jumpa, itu adalah mereka yang jatuh dalam kategori aku tak kenal. Dan mak kata, jangan bercakap dengan orang yang kita tak kenal.

Itu termasuk juga....
Mereka yang aku tak kenal tapi bersangka seperti mereka kenal.

Ya.
Aku sangat sombong.
Aku suka perasan bagus.
Aku malas nak tegur menegur manusia di alam maya.

Dan.
Segala perbuatan buruk dalam dunia ini memang datang dari aku.

Maaf.

Ini entry kasar.

Cukup-cukuplah. Alhamdulillah aku masih ada secolek gerak hati. Bolehlah juga nak kenal pasti manusia yang aku rasa ada maksud tersirat di hati yang sedikit keruh. Dan minta maaf banyak-banyak. Kamu-kamu yang add email aku sebagai YM, itu bukan YM ID aku. Dan aku pun dah lama tak buka YM. Aku kan sombong. Facebook Chat apatah lagi.

Cuma.
Satu je.

Aku memang suka duduk diam-diam dalam gua malas nak bertegur sapa dengan manusia sejagat. Itu memang perangai aku. Minta maaf.

Kamu.
You know what I meant.

Tolong berhenti_

Sambung baca...

Kategori:

Friday, November 13, 2009


_Saya rasa.

Saya lebih banyak menggunakan otak di sebelah kanan.

Ini kerana.

Saya sukar mengingat nombor. Saya tidak pandai membaca peta. Segala percakapan manusia sukar saya ingati. Saya selalu clueless. Saya selalu lambat menangkap percakapan manusia. Saya tak suka apa yang orang suka. Saya tak suka buat apa yang orang suruh buat. Saya suka membaca dari belakang ke depan. Saya suka mencuba semua benda-benda baru bak kata orang-orang tua, menempah maut.

Saya senang mengecam wajah manusia berbanding mengecam arah jalan. Saya selalu berimaginasi telah menyelesaikan perkara tersebut waemah saya belum mulakan pun lagi perkara itu. Cara saya menghafal adalah dengan melihat gambar, warna dan menghubungkaitkan mereka. Saya selalu sesat jalan. Saya adalah pembaca tegar semua jenis manual.

Dan yang paling penting.

Saya selalu tersilap hafal tarikh.

Hinfff....

-_-"

Sebelum itu, perihal otak kiri dan otak kanan.


Otak Kiri

The left hemisphere specializes in analytical thought. It is responsible for dealing with "hard" facts such as abstractions, structure, discipline, rules, time sequences, mathematics, categorizing, logic, rationality, and deductive reasoning. It is also responsible for details, knowledge, definitions, planning, goals, words, productivity, efficiency, science, technology, stability, extraversion, physical activity, and the right side of the body. Left hemisphere ability is the predominant focus in school and society.

Otak Kanan
The right hemisphere specializes in "softer" aspects than the left hemisphere. The right hemisphere is responsible for intuition, feelings, sensitivity, emotions, daydreaming, visualizing, creativity, color, spatial awareness, and first impressions. It is also responsible for rhythm, spontaneity, impulsiveness, the physical senses, risk-taking, flexibility and variety, learning by experience, relationships, mysticism, play and sports, introversion, humor, motor skills, and the left side of the body (the old belief that left-handed people are more creative does hold some scientific credence). The right hemisphere also has a holistic method of perception that is able to recognize patterns and similarities and combines those elements into new forms.

Kalau mahu ambil ujian pemeriksaan otak, sila ke sini.

Ok.

Sambung semula.

Di mana saya tadi?
Alah, dah lupa.

Hah!
Saya selalu tersilap hafal tarikh.

Ya, di situlah saya tadi sebelum saya menyampuk percakapan sendiri.

Pagi tadi. Borak dengan Dani perihal kenduri. Yang saya sangkakan esok adalah tarikhnya. Beria-ria plan dengan Dani bagai nak rak. Dan akhirnya saya pun menyuruh Dani print satu salinan untuk dia dan saya print satu salinan untuk diri sendiri.

Tiba-tiba....

Lagi beberapa saat sebelum Dani print, saya terperasan tarikh pada kad itu. Beberapa saat jugalah saya zoom in dan zoom out mata melihat kad kecil di Facebook itu. Sejenak saya confuse. Di dalam bulan manakah saya sekarang? Saya menjeling ke arah kalendar dan terpandang bulan yang terpampang di hadapan saya.

Oh.
November.

Eh!
Ah, sudah!

Sepantas kilat saya tergesa-gesa menyuruh Dani memberhentikan kerja mencetaknya. Dan seterusnya kamu boleh baca di sini.

Ada hati nak pergi kenduri orang sebulan awal. Nasib baik aku tak singgah ke sana dengan Dani sambil berbaju kurung melawa-lawa. Dan sangat nasib baik aku suruh Dani pergi print dulu kad itu.

Kalau tidak....

Memang melopong je kami ke Perak. Mesti orang kampung semua terpinga-pinga.

Cis!

Ini memang antara koleksi peristiwa yang Dani tak dapat lupakan.
Tentang saya.

Hinfff....

-_-"

Malu gila_

Sambung baca...

Kategori:

Tuesday, November 10, 2009


_Saya cepat terpengaruh.

Tetapi.

Saya sukar dipengaruhi.

Faham?
Tak apa. Saya pun tak faham.

Setiap minggu. Lebih kurang sekali. Saya mesti (bukan wajib) singgah Kinokuniya KLCC. Apa yang saya cari? Komik. Ha ha ha (gelak penuh nafsu). Walaupun sudah tiga suku matang pemikiran saya, namun saya masih tetap menggilakan bacaan ringan seperti komik Gempakz RM6.50 yang tidak berfaedah itu.

Memang tidak berfaedah.

Tetapi.

Saya sukar dipengaruhi.

Faham?
Tak apa. Saya pun masih lagi tidak faham.

Setiap kali saya ke Kinokuniya KLCC, saya pasti singgah ke food court. Yang mana terletaknya sebuah gerai kegemaran saya, bernama Booster. Gerai air sebenarnya. Air buah-buahan. Dalam bentuk jus dan juga ice blended. Dan kesemua menu air itu mengandungi buah pisang sebagai tulang belakangnya.

Ya.
Buah pisang.

Apa?
Buah pisang?

Ya.
Buah pisang.

Apa?

Hoi, cakap itu sila jangan berulang-ulang.

Repetition makes perfect kan.
Ok, I'm sorry.

Kejap....

(Berkerut dahi memikirkan apa yang nak ditaip tadi)

Ala, tengok dah lupa.
Hah, Booster!

Booster.

Air buah-buahan bertulang belakangkan buah pisang. Cuma Banana Buzz dan Mango Magic saja yang aku pernah rasa. Tapi, walau apa jenis perisa pun buah pisang tetap wujud di dalam kesemua jenis air itu. Tahukah anda buah pisang itu adalah penjana tenaga? Aku rasa itu sebabnya air itu dipanggil Booster. Dan bertulang belakangkan buah pisang.

Hmm, tak syak lagi.

Tetapi.

Harganya boleh tahan menangis juga.

Saiz L = (entah, belum pernah beli saiz ni)
Saiz M = RM11
Saiz S = RM10 (rasanyalah)

Aku selalu beli saiz M. Saiz paling adil sekali. Tak besar. Tak kecil. Eh, kejap. Cikgu BM aku kata, perkataan 'paling' dan 'sekali' tak boleh didudukkan dalam satu ayat yang sama.

Makanya, ayat yang sepatutnya adalah....

Saiz M adalah saiz paling adil. Tak besar. Tak kecil. Ngam-ngam je habis mengikut kemampuan selera minum. Sekaligus boleh menjauhkan diri daripada perangai membazir. Membazir itu amalan satan. Semua orang kata macam itu. Jadi, jangan degil.

Oh, ya.

Aku sebenarnya tak berapa suka buah pisang. Tapi sejak aku jumpa Booster, aku rasa buah pisang memang sedap bila sudah dijadikan air. Dan cara nak buat air Booster ini tidaklah susah mana pun. Macam makan kacang saja.

Ini.
Aku istiharkan air favorite aku untuk tahun ini.

Resipinya
- 1 biji pisang
- 1 cawan susu HL
- 2 skop ais krim vanilla
- Sedikit yogurt
- Beberapa ketul ais batu

Dan blend semua sekali. Yang pastinya, dilarang blend bahan-bahan tadi menggunakan blender biasa. Alah, blender yang dipakai untuk kisar cili, halia dan segala jenis bawang itu. Hah, jangan pakai blender itu. Hancur pisaunya nanti. Tak pasal-pasal kena kejar dengan emak keliling rumah.

Gunakan blender yang berkuasa tinggi.
Tapi rumah aku tak adalah.

Nak kumpul duitlah ini macam. Gaji bulan ini boleh beli blender berkuasa tinggi sebagai hadiah untuk diri sendiri. Aku nampak dekat pasaraya Giant ke Carefour entah hari itu. Kelihatan seperti menyedihkan pula menghadiahkan sebiji hadiah untuk diri sendiri. Tapi tak apalah. Bolehlah itu dari tak ada. Kan.

Ok.

Hari ini, baru kumpul RM13.50.

Oh, Booster_

Sambung baca...

Kategori:

Tuesday, November 10, 2009


_Sekali sekala kena buka.

Kaunter pertanyaan....

Lagi.

Aku rasa aku dah buka sekali masa tahun lepas. Tahun ini aku buka lagi. Macam biasalah, ini antara taktik-taktik mahu blogging tapi tak berapa nak datang ideanya. Untung-untung boleh bagi secawan idea sikit. Sip... sip dan terus dapat idea.

Tapi sebelum itu.

Syarat-syarat di bawah....

  1. Beragama Islam
  2. Solat lima waktu sehari semalam
  3. Rajin bangun bersolat malam
  4. Pandai membaca Al-Quran
  5. Hafal Rukun Iman dan Rukun Islam
  6. Hafal tiga rangkap pertama surah Ar-Rahman
  7. Tidak pernah memaki hamun dan mencarut seumur hidup


Bukan syarat yang melayakkan kamu bertanya.

Tapi.

Jika kamu berjaya memenuhi syarat-syarat di atas, kamu memang Mukmin yang cool di muka bumi ini. Semoga sentiasa diberkati Allah selalu. Dan semoga beroleh jiwa yang tenang serta memiliki nafsu yang sentiasa terbenam tujuh kaki ke dalam tanah.

Hah.

Tanya sajalah apa-apa, sila_

Sambung baca...

Kategori:

Wednesday, November 04, 2009


_Perempuan.

Sekurang-kurangnya sejam nak bersiap.

20 minit = pilih baju/seluar/kain/tudung/sebagainya
20 minit = muka
20 minit = kepala
10 minit = touch up
10 minit = handbag/purse
10 minit = pilih kasut
10 minit = cari kunci/matikan suis elektrik/tutup semua pintu rumah

60 minit.

Itu....

Bukan teori. Itu memang fakta. Bukan untuk semua perempuan. Sebahagian saja mungkin. Namun. Sejak meningkat umur ini, aku terasa macam aku dah termasuk dalam kategori itu. Serba serbi jadi lembab. Jadi berjam-jam lamanya. Setengah jam itu kira paling laju juga. Oh, apakah!

Kalau mana-mana lelaki nak mengutuk dan marah-marah pun tak apa. Aku rela. Sebab itu memang kenyataan. Sejak meningkat umur ini, aku terasa macam aku dah termasuk dalam kategori itu. Serba serbi jadi lembab. Jadi berjam-jam lamanya. Setengah jam itu kira paling laju juga. Oh, apakah!

Tapi.
Kalau mahu pergi berdua-duaan dengan Allah, jangan sekali-sekali dituduh lembab.

"Awak ini pergi solat pun lama sangat. Lelaki solat lima minit je dah selesai. Blablablabalbala prong prang prong prang...."

Dialog tipikal mana-mana lelaki.

Assalamualaikum.

(tak jawab, berdosa)

Mari sini aku cerita kenapa sebahagian perempuan bersolat memang mengambil masa yang sangat lama. Berbanding lelaki yang lima minit saja sudah selesai urusannya dengan Allah.

Antara yang wajib
5 minit = buka tudung + sangkut tudung
5 minit = ambil wudhu
2 minit = pakai telekong
5 minit = solat
2 minit = buka telekong
2 minit = lipat telekong
5 minit = pakai tudung
5 minit = touch up muka/tudung/baju
1 minit = pakai kasut

Antara yang optional
2 minit = borak-borak
2 minit = uruskan anak-anak kecil yang lari bertempiaran
5 minit = tukar pakaian anak-anak kecil

Itu yang biasa aku nampak dan aku sendiri pernah buat. Ehem. Tapi, kalau kena dengan perempuan yang jenis melawa lagi lama dia belek muka depan cermin. Atau pun perempuan yang membawa satu batalion anak-anak kecil dan lari bertempiaran di dalam surau mahupun masjid. Nak berkejar sana sini itu dah makan masa. Nak uruskan baju anak-anak itu pun dah makan masa.

Sebab itulah perempuan ini sekurang-kurangnya sejam nak bersiap.

Hah.

Logik ke tak logik ini_

Sambung baca...

Kategori:

Tuesday, November 03, 2009


_Filem ini dah lama.

Ditayangkan pada Januari 2009. Agaknyalah. Tapi, aku baru tengok. Dan aku rasa karya encik Bade Haji Azmi ini adalah yang terbaik berbanding mana-mana filem Melayu yang aku pernah tengok. Mesej dia tajam. Dan tepat. Dan terkesan. Dan tajam. Dan tepat. Dan terkesan. Dan tajam. Dan....

Minta maaf.
Ini bukan mantera.
Cumanya, aku suka mengulang-ulang ayat.

Repetition makes perfect.

Terima kasih encik Bade Hj. Azmi.
Kerana sudi hasilkan filem dakwah sebegini.
Semoga kamu diberkati Allah selalu hendaknya.

Filem ini.

Bukan perihal cinta.
Dan bukan perihal hantu serta tahyul.

Tetapi, cerita dakwah.

Tentang seksaan di neraka.
Tentang seksaan di alam kubur.
Tentang dipertemukan dengan roh.

Maut.



Sesungguhnya, maut itu rahsia Allah.
Dan sakaratul (krisis) maut itu tetap ada.

"Katakanlah (wahai Muhammad), nyawa kamu akan diambil oleh malaikat maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika habis ajal kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu (untuk menerima balasan)" - Surah Al-Sajjadah, ayat 11.

Di dalam filem ini, hampirnya kematian apabila gugurnya nama si polan dari pohon yang terletak di Arash Allah SWT. Maka, malaikat Izrail akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas si polan itu dengan mengekorinya sepanjang masa. Kalau tak silap aku itu tanda-tanda empat puluh hari sebelum meninggalkan dunia. Tolong perbetulkan kalau salah.

Dan.

Akan terjadi malaikat Izrail ini memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan sekiranya ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

Ingatlah.

Sesungguhnya, azab Allah itu teramatlah ngeri. Tidak ada satu pun kemalangan ngeri di dalam dunia ini yang boleh menandingi kengerian azabNya. Kematian yang mengerikan di dalam filem Final Destination pun tak boleh lawan dengan kengerian seksaan Allah. Tak kiralah Final Destination I, II, III dan IV. Memang tak boleh lawan. Tak boleh.

Dalam filem ini, aku paling suka scene seksaan di neraka. Dalam episod dua. Tegak bulu roma tengok gambaran di neraka. Ngeri. Sangat ngeri. Nauzubillahiminzalik. Tak terbayang dengan akal yang logik. Memang di luar batasan fikiran.

Bayangkan.

Gambaran neraka

Ahli neraka.
Wajahnya hitam dan gelap.

Mereka yang mendedahkan rambutnya.
Rambutnya digantung dan dibakar sehingga kepalanya mendidih.

Mereka yang mengumpat.
Bibir dan lidah digunting digunting sehingga putus.
Tumbuh kembali dan digunting lagi sehingga berkali-kali.

Dengan ular besarnya lagi.
Dengan api neraka yang menggelegaknya lagi.

Isk....

Itu belum lagi mereka yang meringan-ringankan solat dan melambatkan solat. Macam akulah. Isk. Bakal dibelit ular besar sekuat-kuatnya dan dibantai di dalam kubur nanti. Diseksa sehinggalah tibanya hari kiamat. Terjerit-jerit di dalam kubur.

"Ampunkan aku! Ampunkan aku! Aku bertaubat, ya Allah!"

Lalu, malaikat dengan bengisnya menyoal.

"Mana taubatmu semasa hayatmu? Mana! Mana!"

Isk....
Insafnya... insafnya.

Sesungguhnya.

Jika kita yang hidup ini dapat mendengar teriak dan jeritan ahli kubur yang diseksa, nescaya makan, minum dan tidur kita semua pasti diketepikan. Terputus sudah selera kehidupan. Saat itu, menggeletarlah seluruh tubuh badan apabila terdengar jeritan ahli kubur. Terasa seperti tidak cukup kaki dan tangan berhempas pulas mahu bertaubat dan mengharap keampunanNya. Siang dan malam mendambakan diri kepadaNya. Menebus kembali semua ibadah yang telah ditinggalkannya.

Dan sesungguhnya.

Kematian itu pemenuhan janji.
Perkuburan itu adalah rumahnya.
Liang lahad itu adalah kasur ranjangnya.
Ulat-ulat tanah itu kawan berbincang cakapnya.
Rasa takut itu dengan penuh kengerian mencengkamnya.

Untuk kamu-kamu yang suka dan sangat suka melayan cerita seram berhantu yang menakutkan diri sendiri, kamu diwajibkan tonton filem ini. Yang tak suka tengok cerita hantu pun wajib tengok cerita ini. Kematian itu pasti. Maka, lihatlah sendiri. Antara gambaran keadaan selepas mati.

Kalau mahu tonton secara percuma, sila ke sini.

Review lain filem ini di sini.

Semoga aku dan kamu semua terpalit secolek keinsafan melihat gambaran neraka dan azab seksaanNya. Sesungguhnya, dengan sentiasa mengingati mati boleh menajamkan fikiran. Dan mengurangkan nafsu terhadap dunia. Dan dari situ barangkali boleh terlahirnya sifat sederhana dalam segala perkara. Semogalah.

Ingatlah.

Tidak ada satu pun kemalangan ngeri di dalam dunia ini yang boleh menandingi kengerian azabNya.

Minta maaf. Aku tak nak mengutuk. Tapi, aku rasa lebih bagus kalau semua penerbit filem Melayu di Malaysia ini mampu menayangkan cerita-cerita sebegini. Lebih terkesan. Mesej tentang akhirat. Yang sangat tajam. Berbanding cerita-cerita tak berfaedah dan tak boleh tahan pemakaian pelakonnya. Walaupun cinematografi filem ini biasa-biasa saja, tapi mesej yang nak disampaikannya sangat berkesan. Tajam. Tepat. Dan benar belaka.

Aku harap ada pengarah filem lain yang berani menerbitkan filem sebegini.

Mungkin orang akan kata, filem-filem macam ini susah mahu dapat pelepasan. Aku pun hairan. Apa yang disekatnya. Kalau filem yang hampir semua pelakonnya berpakaian tapi bertelanjang itu lepas pula. Hot konon. Memang sangat hot. Dari dunia lagi sudah boleh terasa dia punya hot. Ini kan pula di 'sana'. Malas nak cakap banyak. Siapalah aku. Orang yang perasan bagus saja.

Tapi.

Daripada ketengahkan masalah-masalah sosial macam Mat Rempit, Bohsia, cerita tahyul yang menakutkan manusia sana sini dan sebagainya, lebih baik ketengahkan benda-benda macam ini. Pendedahan tentang alam akhirat, dosa dan neraka. Bukan semua orang prihatin. Aku rasa daripada takutkan manusia dengan filem hantu merepek, lebih baik takutkan manusia dengan siksaan kubur ini.

Kan.

Apa-apa pun.

Selamat menonton bagi yang belum tonton.

Tulisan ini sebagai percubaan untuk menakutkan diri sendiri dan manusia lain dengan azab dan seksaan Allah. Semoga terasa secolek ketakutan dan kengerian azabNya.

Semoga aku dan kamu semua boleh mimpi scene dalam neraka ini sama-sama.

Aumm_

Sambung baca...

Kategori:

Tuesday, November 03, 2009


_Feedjit.

Sekali sekala aku jenguk juga.

Tengok apa yang dicari manusia. Memang macam-macam yang dicarinya. Terkadang macam logik. Terkadang macam tak logik. Tapi, inkuiri seorang manusia itu memang tak berbatas. Segala perkara mahu diambil tahunya. Segala perkara mahu diketahui asbab (sebab) dan kisah di sebaliknya.

Feedjit.

Sekali sekala aku jenguk juga.

Dan sekali sekala aku save je inkuiri manusia. Untung-untung boleh calitkan sedikit idea mahu menulis buat hari kemudiannya. Kadangkala terasa kelakar pun ada bila tengok koleksi dalam Feedjit yang aku save itu. Ada juga inkuiri yang bukan-bukan. Yang tak patut tahu pun mahu diambil tahu. Manusia memang semuanya serba mahu tahu. Tak perlu hairan. Itu normal.

Ini hah.
Salah satu inkuiri untuk hari ini.




Faisal Tehrani berkahwin dengan siapa.

Tergelak juga aku tengok inkuirinya. Haha. Wahai encik Faisal Tehrani, ada orang dari Johor Bharu mahu tahu. Aku pun baru je tahu Faisal Tehrani dah selamat melangsungkan perkahwinan. Tahniah dan semoga berbahagia sehingga ke hujung nyawa aku ucapkan. Cukup sampai situ saja aku ambil tahu. Lebih daripada itu, tak perlulah aku tanya pakcik Google. Mungkin orang dari Johor Bharu itu peminat setia hasil karya Faisal Tehrani barangkali. Kena bersangka baik.

Apa-apa pun.

Sebarang inkuiri yang membawa kamu ke blog ini, hampir semuanya dalam pengetahuan aku Feedjit. Dan kalau encik Feedjit tahu, mungkin aku pun akan tahu sama kalau aku berkesempatan menjenguk encik Feedjit itu.

Tapi.

Sebarang inkuiri kamu yang membawa kamu ke mana saja samada gelap mahupun terang, semuanya sentiasa dalam pengetahuan Dia.

Allah is watching you, man.

Hah.

Takut tak_

Sambung baca...

Kategori:

Sunday, November 01, 2009


_Tajuk kena tepat. Senang pakcik Google cari.

Maskara.

Pernah juga aku pakai.

Bercalit sana sini. Nak kelip mata pun susah. Tak berapa nak ngam sangat. Bila mata terkena air, mulalah maskara itu turun mengalir ke bawah mata mengikut tarikan graviti. Daripada perempuan yang kacak embun, terus bertukar menjadi ultraman Pontianak Harum Menyeringai Waktu Malam.

Orang KL yang normal akan cakap itu rupa yang mengerikan. Tapi, orang KL yang tak berapa nak normal akan cakap itu rupa yang sangat gotik lagi eksotik. Entahlah kenapa perempuan suka pakai maskara. Bila mata terkelip-kelip boleh nampak bintang agaknya.

Hah.

Maskara anjuran Sindiket Sol-jah yang aku pergi malam hari lepas-lepas itu bukanlah maskara yang dipakai pada mata.

Tapi.
Itu Maskara bin Sol-jah.

Atau nama penuhnya, Malam Baca Nashkah Sindiket Sol-Jah dan Kawan-Kawan Yang Kita Suka.

Semalam.

Kalau aku congak lapan kali pun belum tentu aku boleh dapat anggaran kasar kepala yang ada. Yang aku nampak cumalah hujan. Dan bintang oren besar yang comel di bawah atap. Dan payung. Dan hujan. Dan bintang oren besar yang comel di bawah atap. Dan payung. Dan hujan. Dan....

Dah macam baca mantera pula ulang-ulang.

Ops, i'm sorry.

Semalam.

Maskara Shorties. Yang kedua. Tayangan filem-filem pendek kawan-kawan yang kita suka. Dan kawan-kawan yang tak kenal kita. Dan kawan-kawan yang kita tak kenal mereka. Tapi, kita layan saja. Selamba.

Semalam.

Hujan. Sejuk. Yang menggila. Aku sampai pun lebih kurang jam 8.30 malam. Hujan rintik-rintik. Sempat juga tengok filem pendek yang pertama karya Kamal Sabran dalam masa beberapa saat sebelum habis tayangannya. Tengok wayang sambil berpayung. Ditemani rintik-rintik hujan yang menghentam baju. Sampai suku kebasahan. Tapi tak apa. Hujan, I love you. Tak. Ini hujan betul. Bukan band Hujan. Band Hujan, maaflah aku tak suka.

Semalam.

Lepas filem pendek keenam ke keempat entah tersangkut suaranya, MC pun suruh masing-masing keluar rehat menjamu selera. Hujan pun dah mula kebah sikit. Sangat ramai kepala. Aku pun tak tahu bilangannya. Rasa macam tengah tengok wayang pakai projektor besar di taman sambil beratapkan langit dan bertemankan bintang. Macam di New York.

Memang layan.

Semalam.

Aku pun tak pasti berapa jumlah sebenar filem yang ditayangkan. Mungkin dua puluh tiga. Sepertimana yang tertulis di sini. Yang kami tonton pun tiga suku saja. Kena balik sebelum jam 12 malam. Macam Cinderella.

Ok.

Tentang filem-filem pendek yang ditayangkan.

(Bukan mengikut turutan tayangan)

1. Detik 10 - Indra Syahbaani
Ini. Er, aku dan kawan-kawan macam sangat lembab nak tangkap maksud ceritanya. Cerita perihal perang. Dan Mat Rempit. Kesimpulan cerita, aku buta seni.

2. Chasing Cats and Cars - Liew Seng Tat
Ini. Er, lokasi dari kacamata lensanya memang statik. Di sudut hospital. Sebuah kereta ambulans. Dan kereta. Ada kes kemalangan. Lelaki yang melanggar dan lelaki sebagai kawan mangsa yang dilanggar antara watak utama. Masing-masing tak ada perasaan cemas. Yang aku tergelaknya soalan orang hospital itu, "Dia dah stabil. Tapi, saya nak tanya... kaki dia mana?" Kaki mangsa itulah watak utamanya. Mengesot-ngesot dipenuhi darah. Kaki itu bergerak sendiri mahu ke hospital barangkali. Oh, ngeri!

3. The Tree - Amir Muhammad
Ini. Cerita perihal pokok. Cuma, kami tak dapat tengok. Sebab ada masalah teknikal. Mujur terjumpa di sini. Karya 15Malaysia rupanya. Hah, silalah tengok.

4. Pintu - Akashdeep Singh
Ini. Paling comel. Ada budak Mukhsin, seorang adik yang bersuara serak macam nak hilang suara dan Adibah Noor. Mungkin sebab cerita ini simple. Ala-ala karya Allahyarham Yasmin. Macam iklan Petronas. Itu yang macam menarik. Kisah seorang abang yang buli adiknya dengan stokin busuk. Disuruhnya si adik itu mengejutkan emak yang tengah tidur semata-mata untuk bangun buatkan air. Bertubi-tubi diketuknya pintu itu tapi tetap tak ada respon. Akhirnya, si abang dan si adik sama-sama menangis meraung depan pintu sebab menyangkakan sesuatu telah terjadi kepada emaknya. Rupa-rupanya si emak baru je setel jemur baju. Memang comel.

5. Carwash - Aaron Chung
Ini. Cerita seorang budak bangla yang sering dibuli. Kerjanya sebagai seorang pencuci kereta. Suatu hari, budak bangla itu terjumpa sepucuk pistol semasa tengah cuci kereta. Pistol kepunyaan seorang Mat Saleh yang berdarah-darah telinganya. Pistol itu dicurinya dan berakhir dengan pandangan mata membunuh tanda mahu membalas dendam terhadap pembulinya. Er, itu kesimpulan aku. Ah, belasah.

6. Taman di Sinkiku - Azharr Rudin
Er, entahlah yang mana.

7. Melayu 7 - Mamat Khalid
Memang tak sempat tengok.

8. Soundscapes Journal No. 1 - Kamal Sabran
Ini. Sebab aku tengok lagi beberapa saat sebelum habis, maka aku pun tak pasti ini cerita apa.

9. Nilai Setitik Garisan - Rozinor Razali
Aku rasa ini yang perihal duit RM10 itu agaknya. Tapi tak dapat nak faham sebab sound system macam ada masalah sekejap malam itu. Tak dengar apa-apa pun. Cuma ada subtitle saja.

10. Hangus - Dean Sham
Ini. Hahaha. Kena gelak dulu baru cerita. Ini cerita perihal seorang pakwe dan gengnya merompak bakal bapa mertuanya. Berkali-kali. Sampai hangus duitnya. Intro dalam kereta. Borak sana sini macam lelaki normal. Tahu-tahu je keluar kereta nak pergi merompak. Sengal betul.

11. Pemburu Buaya Darat - Tok Rimau
Ini. Hahahahahaha. Kena gelak panjang sikit baru cerita. Ini memang antara yang terbaik. Walaupun aku tak tengok cerita ala-ala Crocodile Hunter di tv, tapi boleh tahan sengal gila juga cerita ini. Gorgeous! Cerita pada tahun 2100++ (tak ingat tahun) yang mana pada masa itu, lelaki dan perempuan masing-masing sudah tidak bercinta dan tidak bersentuhan. Anak-anak dihasilkan dengan kaedah tabung uji. Maka, lelaki pemburu buaya darat itu telah kembali ke masa lampau untuk tengok cara spesis homo sapiens zaman dulu bercinta. Dia punya pick up line memang terbaik! Hahahaha.

12. My Perfect Ana - Vovin
Ini. Aku rasa mungkin hampir semua lelaki mahukan perempuan yang sempurna agaknya. Macam Ana. Suruh itu ini, semua dibuatnya. Tak marah. Tak membebel. Tak banyak songeh. Memang perfect. Tapi, manusia mana ada yang sempurna. Sebab itu Ana cumalah sebuah android. Yang perfect. Sehinggalah baterinya kong. Sampai tak berfungsi lagi.

13. Melayu di Jalan Melayu - Ridhwan Saidi
Ini. Entahlah kenapa kami terasa cerita ini berbau politik. Memang deep. Haha. Kroni diutamakan. Kisah seorang lelaki berkolar putih membunuh seorang peminta sedekah. Mula-mula nampak macam lelaki baik. Derma sebanyak-banyaknya. Di depan orang ramai. Kemudian, bila sampai di satu lorong jalan, peminta sedekah itu dijerut lehernya sehingga mati. Dan tagline... kroni diutamakan. Faham tak?

14. Kimeru - Tosan Priyonggo (karya Indonesia)
Ini. Haha. Kisah seorang lelaki Jepun yang tersangkut rambutnya pada gelang tangan sambil duduk bersendirian mengenang nasib di tepi jambatan di dalam sebuah taman bunga (agaknya). Lalu, seorang makwe Jepun pun datang membawa gunting dan menolong pakwe tersebut. Aku kagum dengan makwe itu sebab dia mampu berbahasa Jepun mengikut intonasi dan lengguk bahasa Jepun macam dalam drama Jepun. Cuma, pakwe itu je yang agak keras sikit bahasa Jepunnya. Hehe. Tak apa. Percubaan yang masih boleh tahan. Eh, tapi kenapa cerita itu tak ada subtitle? Patutlah aku tak faham. Baru teringat.

15. Benting - Ahmad Hasan Yuniardi (karya Indonesia)
Aku rasa aku tak sempat tengok. Kot.

16. Bertukar - Sinaganaga
Ini. Hahahaaha. Sengal. Pada suatu hari, rasaksa datang menyerang bumi. Maka, beberapa orang lelaki telah bertukar dan bertukar dan bertukar untuk melawan rasaksa itu. Yang mana, aku pun tak pasti mereka telah bertukar menjadi apa. Cuma, jalan ceritanya nak cakap mereka telah bertukarlah pendek katanya. Kot. Dan keluarlah lagu Ultraman terjemahan Melayu sebagai penutup cerita. Memang comel. Eh, itu lagu Ultraman ke? Tak pernah dengar pula. Tapi, rasaksanya memang tak ganas langsung. Tersenyum je. Macam tersenyum dalam iman. Haha.

17. Frankie Goes To Gua Tempurung - Ayie
Ini. Kisah perjalanan seorang penunggang skuter berkuasa tinggi ke Gua Tempurung. Aku pun tak ingat kesudahan cerita ini. Makanya, aku pun tak dapat simpulkan cerita ini. Pft, apa punya ayatlah.

18. Kakmin - Ajami
Ini. Temubual bersama Allahyarham Yasmin. Perihal simplicity. Setuju. The simpler, the better. Kadangkala benda yang kita rasa macam normal dan biasa dan lebih-lebih kurang itulah yang lebih banyak nilainya.

19. Aci Baca Sajak - Abdullah Jones
Confirm. Tak sempat tengok.

20. Buta - Tribute to Gaza - Iswardy Morni
Ini rasanya kisah penjual nasi lemak. Aku tak dapat tangkap jalan ceritanya. Masa itu ramai orang berdiri depan kami. Sebab berdiri di luar tingkap. Sampai tak nampak jalan ceritanya. Tahu-tahu je ada pencuri nasi lemak. Dan orang ramai lari ke sana ke mari. Mengejar pencuri nasi lemak. Mungkin aku tak faham dan tak dengar sebab sibuk tengah tahan hujan dan aku buta seni.

21. Saya Memang Kacak - Alif Firdaus Azis
Ini. Hahahahahaha. Lagu yang dinyanyikannya memang sampai sekarang pun terngiang-ngiang lagi dalam telinga ini. Lagu itu macam sebuah lagu yang sangat annoying sampaikan ia akan terngiang-ngiang dalam telinga sampai bila-bila. Sebab... aku... kacak... sangat. Haha. Kisah seorang lelaki yang perasan kacak yang banyak aweks (plural). Sampai sudah pun tak tunjukkan muka. Mungkin sebab takut kena pukul agaknya. Haha. Layari youtube.com/alifstyle. Itu URL beliau kalau tak silap akulah. *Tambahan: Boleh tengok karya beliau di sini.

22. Hidup Yang Tidak Dipinta - CST Production
Ini cerita apa ek? Tak ingat. Tapi macam ada nampak. Atau mungkin imaginasi aku je.

23. Psychopomp - M Fathil Shahab
Ini. Er, aku tak dapat tangkap jalan cerita dan motifnya. Tapi aku kagum dengan lelaki berambut pendek itu. Dia punya English memang excellent. Accent macam American sejati. Sebiji.

Hah.

Lain-lain.

Makanan dan layanan Sol-Jah memang perfect. Masing-masing kelihatan humble dan bersopan santun. Walaupun hujan masih rintik-rintik dan kerusi panjang kayu yang kami duduk itu digantung dengan lingkaran ubat nyamuk sampai berbau asap baju aku dan aku macam rasa aku ini seekor nyamuk besar, tapi tetap puas hati dengan Sol-Jah. Dan Maskara Shorties. Terima kasih banyak-banyak atas semua yang disediakan.

Hah.

Tammat_

Sambung baca...

Kategori:

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.