Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Tuesday, December 15, 2009


_Lagi dua ke tiga langkah saja.

Awal Muharram.
1431 Hijrah.

Kalau terkenang sewaktu zaman sekolah rendah dahulu kala, makna Awal Muharram memang lain maknanya. Awal Muharram bagi aku, adalah hari di mana sekolah-sekolah di sekitar kawasan Ampang mengadakan pertandingan nasyid. Dan lagu yang wajib dinasyidkan tak lain tak bukan lagu Awal Muharram.

Ok.
Berdiri tegak.
Tapak tangan kanan di atas tangan kiri.
Dan letakkan di sebelah kiri pinggang anda.

Mula.

Treng, teng... teng... teng... teng.

Satu Muharram detik permulaan
Perkiraan tahun Islam hijrah
Perpindahan Nabi dan umat Islam
Dari Kota Mekah ke Kota Madinah

Ke Maaadinahhh....

Atas keyakinan dan iman yang teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu
Rela berkorban harta dan nyawa
Demi menegakkan Islam tercinta

Hijrah itu pengorbanan
Pengorbanannnnn....
Hijrah itu perjuangan
Perjuaaangannnnn....
Hijrah itu persaudaraan
Persaudaraaannnn....
Hijrah membentuk perpaduan
Perpaaaaduan!

Oleh itu mari semua kita sambut Maal Hijrah
Tingkatkan semangat tegakkan syiar Islam
Untuk sepanjang zaman

Macam biasa.

Setiap pengawas sekolah wajib turut serta. Motifnya entahlah apa. Mentang-mentanglah semua pengawas sekolah di bawah pengawasan cikgu disiplin. Nak tak nak memang terpaksalah kami memaksakan diri. Dan biasanya, aku memang jadi penyanyi barisan kedua saja. Faham-faham sendiri saja sudah.

Itu cerita zaman dahulu.

Sedikit pun tak ter'hijrah' perangainya. Dahulu lain. Sekarang lain. Zaman kecil-kecil dahulu kala tahu nak bahagia saja hidup. Pergi sekolah bawa getah banyak-banyak nak main waktu rehat, balik sekolah beli ais krim Malaysia perisa Milo sambil tunggu bas sekolah datang dan kadangkala beli keropok lekor sambil main lompat-lompat di dalam longkang.

Lepas itu, sampai rumah makan tengahari. Ikan kembung seekor besar menggila wajib ada di dalam pinggan. Selonggok sayur dan kuah sehingga kadangkala nasi aku habis mati lemas. Selepas makan dalam satu jam sampai tertidur-tidur, kena habiskan kerja rumah pula. Dan seterusnya kena menghafal senarai perkataan sinonim dan antonim di depan pintu bilik mak dan ayah. Waktu petang baru dapat tengok cerita Green Green Grass By The River dan Maero Attack.

Samosop!

Lompat dan tampar bola secara pusing.

Sebetulnya sebut summersault. Cuma aku rasa kebanyakan budak-budak zaman aku mesti sebut samosop. Tapi aku tak pernahlah join mana-mana kelab bola tampar. Sebab aku sangkakan kena main bola tampar sambil memakai 'seluar kecil'. Sungguh tak sopan. Malu weh. Tapi aku suka betul heroin dia itu. Lawa gila. Zaman kecil-kecil dululah. Stail dia ikat rambut memang aku pun terikut masa kecil-kecil dulu.

Kalau nak tengok di Youtube ada.
Sila ke sini.

Begitulah rutin aku sewaktu darjah satu sehingga lima dahulu.

Bila dah besar, jiwa muda memberontak. Terus jadi budak nakal. Aku rasa aku mula ber'hijrah' dari sesuatu yang baik kepada yang kurang baik sejak masuk tingkatan satu. Banyak sangat baca buku bersiri Sekolah Seri Melur, Lima Sekawan, Nancy Drew, Alfred Hitchcock dan Hardy Boys. Aku rasa buku-buku macam itu dah tak dipandang pun zaman budak-budak 90an ini. Zaman 'remaja yang baru nak naik' memang aku banyak dipengaruhi dengan buku-buku itu. Sebab itu aku jadi nakal. Macam syaitan biasanya kadang-kadang.

Tapi pengaruh paling kuat memang buku Sekolah Seri Melur.
Tingkatan Satu di Seri Melur sampailah Tingkatan Lima di Seri Melur.
Habis jahannam juga hidup aku dibuatnya.

Dan semakin nakal sewaktu di ITM Shah Alam.

Ini bukan saja macam syaitan kadang-kadang. Ini dah perangai memang macam syaitan hari-hari. Kacau orang sana sini. Macam syaitan betul buat prank sana sini.

1. Letak iklan menjual motor kawan di sekitar kedai-kedai Seksyen 18
Ini. Aku kenakan kawan sekelas. Aku letak nama dia dan nombor dia serta jenis motor yang digunakan. Lepas itu, dia ada bising juga di dalam kelas bertanyakan kenapa ada orang telefon dia sebab nak beli motor. Aku gelak dalam hati saja.

2. Hadiahkan katak kecil dalam empat ekor kepada kawan sebagai hadiah harijadi
Ini pula. Kami (bukan aku saja, ada gengnya) singgah ke kedai akuarium berhampiran. Ternampaklah pula katak-katak kecil dewasa. Tapi memang kecil betul saiznya. Katak jenis ini banyak bersepah di MRSM Beseri. Memang geli betul. Sebagai hadiah harijadi kawan sekelas ini, kami pun berpura-pura menghadiahkan beliau sekotak kecil hadiah. Punyalah balut cantik-cantik. Kawan aku terharu. Kami pula lari laju-laju.

3. Kotorkan satu blok bangunan setiap kali ada sambutan hari jadi kawan
Ini setiap kali ada sambutan harijadi kawan terdekat, memang mangsa tuan punya badan akan disimbah dengan air 'berkat'. Campurannya bukan tepung dan telur semata-mata. Sebaliknya, semua jenis makanan kering mahupun basah yang telah luput tarikhnya turut sama menjadi berkat. Yang paling teruk aku pernah buat, air berkat untuk harijadi Dani. Campurannya bahulu besar yang dah berkulat, mi megi kari sepeket, telur sebiji, sos cili, cecair pencuci Softlan, biskut-biskut yang dah lemau, beberapa peket Nestum 3 in 1, susu tepung, tepung, telur dan sabun serbuk pencuci secukup rasa.

Aku rendam satu malam. Esok paginya sambil tahan nak muntah tengok bancuhan, aku pun simbah Dani dengan air berkat. Lalu berkejaranlah kami semua saling menyiram sedikit air berkat antara satu sama lain. Lepas itu kena marah sebab dah kotorkan satu blok. Tapi macam biasa, hati kering. Selamba saja cuci blok ramai-ramai.

4. Letak notis saman pada kereta senior
Ini pula. Senior kursus kejuruteraan mekanikal. Sebab dia budak silat. Aku dan Dani pun apa lagi. Saja-saja kacau kereta tuan punya diri. Bukan kacau tuan punya diri. Cuma keretanya saja. Konon-konon watak invisible. Motifnya. Er, aku rasa sebab aku pernah minat senior ini agaknya. Ingat tak cerita Ali Setan? Hah, aku terpengaruh dengan cerita Ali Setan sebenarnya. As... As... Asmidar.

5. Sorokkan kad matrik kawan satu semester
Aku rasa ini tak sengaja atau memang niat untuk menyorokkan barangkali. Kad matrik Dani. Entahlah aku simpan satu minggu atau satu bulan atau satu semester. Tak ingatlah. Tapi bukan satu harilah. Walau bagaimanapun, aku macam rasa Dani tak pernah kena tahan pun dengan pengawal ITM itu.

6. Pakai telefon awam di pondok Telekom warna biru berbelang putih secara percuma
Ini memang paling jahat aku rasa. Pakai wayar lembut. Cucukkan pada tempat meletakkan gagang dan dail nombor telefon yang anda mahu. Lepas itu, memang nombor-nombor itu keluar sebagai asterisk (*). Dan bercakaplah di telefon sampai berhari-hari. Cuma awas kalau makcik pengawal ada buat ronda-ronda. Memang selamat kantoi. Aku tak pernah kantoi sebab aku buat sekali sekala saja. Itu pun aku telefon rumah. Memang tak berkat langsung.

Macam syaitan kan.

Itulah penghijrahan aku daripada sedikit baik kepada yang langsung tidak baik. Ada macam-macam lagi perangai yang tak semenggah dibuat kami (aku dan Dani). Memang asyik main-main saja kerjanya. Dari zaman ITM Shah Alam. Lepas itu, zaman di CASE UTM KL. Dan kemudiannya sehinggalah masuk zaman bekerja. Tak habis-habis.

Zaman sekarang.

Sedikit demi sedikit cuba kami berhijrah. Daripada anak gadis yang nakal macam syaitan bertukar kepada anak gadis yang cuba untuk lebih sopan dan malu kononnya. Nasib baik ada perasaan nak berubah. Bersyukur betul.

Dan tahun hadapan 1431 Hijrah.

Aku pula nak cuba berhijrah lagi sedikit. Dan di antaranya daripada orang yang sombong gila kepada orang yang kurang sombong. Nanti aku cubalah buang perangai kera sumbang itu sedikit demi sedikit. Tapi kalau aku ter'bo layan', tolonglah sekeh sikit. Banyak-banyak pun tak ada masalah.

Dan jangan lupakan pula penghijrahan Rasulullah SAW.

Awal Muharram bukan sekadar tahun baru umat Islam saja. Bukan sekadar perarakan baju berwarna-warni di Dataran Merdeka. Tetapi hijrah Rasulullah dan sahabat-sahabat baginda itu satu pengorbanan, perjuangan, persaudaraan dan membentuk perpaduan. Hah, nyanyilah lagu Awal Muharram itu sendiri baru tahu maksudnya.

Sebagaimana 'Ya Ummati... Ya Ummati... Ya Ummati' sentiasa di bibir baginda.

Sebegitu juga 'Ya Rasululllah... Ya Rasulullah... Ya Rasulullah' sentiasa di bibir dan hati kita. Memang kejam betul anda kalau tak ada sikit pun rasa keinsafan dan kasih terhadap Rasulullah. Apa-apa pun, lu pikirlah sendiri. Semoga kamu sentiasa diberkatiNya dan dilimpahi rahmatNya.

Jangan nakal-nakal.
Berusahalah untuk cuba menjadi hambaNya yang baik.

Selamat menyambut Awal Muharram_

Kategori:

11 Responses to "Dua Ke Tiga Langkah Hijrah"

Daun Bidara said :
December 16, 2009 at 11:22 AM
semoga kita menjadi orang yang lebih baik.
touyakaruma said :
December 16, 2009 at 11:51 AM
Hahaha macam best pulak bila baca pasal kenakalan anda
etyobek said :
December 16, 2009 at 7:01 PM
mero etek ek... hahahhaa... aku siap ponteng sekolah agama, tipu ustazah/ustad kunun2 ade kokurikulum kat sekolah kebangsaan semate2 nk blk umah tgk mero etek tu...

gile bedosa kat ustazah/ustad ms kecik2 dulu.... huhuhuh...
paiseh said :
December 17, 2009 at 4:40 AM
sedap2 menghati sungguh nasiht lu ni..

selamat tahun baru jiran??
ada parade tak kat mesjid?
famia said :
December 17, 2009 at 12:09 PM
daun: insyaAllah. hehe

touya: haha. sebenarnya best lagi kalau membuatnya. :p

suhaila: hahaha. mana-mana aku baca mesti semua akan cakap ponteng sekolah agama. aku tak pernah masuk sekolah agama. itu yang aku rilek je tengok Maero Attack petang2

Hanif: Menghati? Lu ada tertinggal perkataan ke? Confuse betul dengan ayat lu ni. Hehe. Selamat menyambut tahun baru. Masjid ek? Gua bukan kaki masjidlah. Entahlah ada apa time Awal Muharram kat masjid tu. Patutnya lu lah kena kaki masjid kan? hehe.
awi said :
December 18, 2009 at 1:25 AM
Sape tawu apekah makne Maal hijrah angkat tangan?
Tak aci tanye org ye..
M-I-N said :
December 18, 2009 at 2:33 AM
salam maal hijrah :)
Lady Nass said :
December 18, 2009 at 10:10 AM
semoga tahun ni lebih baik dari tahun lepas. amin. ^__^
famia said :
December 18, 2009 at 11:38 AM
awi: dengan perpindahan kot.

min: sama dengan :)

lady nass: ya. kamu juga. :p
Abu Ghalib said :
December 19, 2009 at 9:30 AM
selamat tahun baru hijriyah, semoga tambah nikmat, tambah rezeki, tambah kuat iman, dst...

trimz udah ziarah blogku
awi said :
December 19, 2009 at 11:34 PM
ma'a = bersama
maal hijrah = bersama hijrah

Post a Comment

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.