Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Tuesday, November 03, 2009


_Filem ini dah lama.

Ditayangkan pada Januari 2009. Agaknyalah. Tapi, aku baru tengok. Dan aku rasa karya encik Bade Haji Azmi ini adalah yang terbaik berbanding mana-mana filem Melayu yang aku pernah tengok. Mesej dia tajam. Dan tepat. Dan terkesan. Dan tajam. Dan tepat. Dan terkesan. Dan tajam. Dan....

Minta maaf.
Ini bukan mantera.
Cumanya, aku suka mengulang-ulang ayat.

Repetition makes perfect.

Terima kasih encik Bade Hj. Azmi.
Kerana sudi hasilkan filem dakwah sebegini.
Semoga kamu diberkati Allah selalu hendaknya.

Filem ini.

Bukan perihal cinta.
Dan bukan perihal hantu serta tahyul.

Tetapi, cerita dakwah.

Tentang seksaan di neraka.
Tentang seksaan di alam kubur.
Tentang dipertemukan dengan roh.

Maut.



Sesungguhnya, maut itu rahsia Allah.
Dan sakaratul (krisis) maut itu tetap ada.

"Katakanlah (wahai Muhammad), nyawa kamu akan diambil oleh malaikat maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika habis ajal kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu (untuk menerima balasan)" - Surah Al-Sajjadah, ayat 11.

Di dalam filem ini, hampirnya kematian apabila gugurnya nama si polan dari pohon yang terletak di Arash Allah SWT. Maka, malaikat Izrail akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas si polan itu dengan mengekorinya sepanjang masa. Kalau tak silap aku itu tanda-tanda empat puluh hari sebelum meninggalkan dunia. Tolong perbetulkan kalau salah.

Dan.

Akan terjadi malaikat Izrail ini memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan sekiranya ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

Ingatlah.

Sesungguhnya, azab Allah itu teramatlah ngeri. Tidak ada satu pun kemalangan ngeri di dalam dunia ini yang boleh menandingi kengerian azabNya. Kematian yang mengerikan di dalam filem Final Destination pun tak boleh lawan dengan kengerian seksaan Allah. Tak kiralah Final Destination I, II, III dan IV. Memang tak boleh lawan. Tak boleh.

Dalam filem ini, aku paling suka scene seksaan di neraka. Dalam episod dua. Tegak bulu roma tengok gambaran di neraka. Ngeri. Sangat ngeri. Nauzubillahiminzalik. Tak terbayang dengan akal yang logik. Memang di luar batasan fikiran.

Bayangkan.

Gambaran neraka

Ahli neraka.
Wajahnya hitam dan gelap.

Mereka yang mendedahkan rambutnya.
Rambutnya digantung dan dibakar sehingga kepalanya mendidih.

Mereka yang mengumpat.
Bibir dan lidah digunting digunting sehingga putus.
Tumbuh kembali dan digunting lagi sehingga berkali-kali.

Dengan ular besarnya lagi.
Dengan api neraka yang menggelegaknya lagi.

Isk....

Itu belum lagi mereka yang meringan-ringankan solat dan melambatkan solat. Macam akulah. Isk. Bakal dibelit ular besar sekuat-kuatnya dan dibantai di dalam kubur nanti. Diseksa sehinggalah tibanya hari kiamat. Terjerit-jerit di dalam kubur.

"Ampunkan aku! Ampunkan aku! Aku bertaubat, ya Allah!"

Lalu, malaikat dengan bengisnya menyoal.

"Mana taubatmu semasa hayatmu? Mana! Mana!"

Isk....
Insafnya... insafnya.

Sesungguhnya.

Jika kita yang hidup ini dapat mendengar teriak dan jeritan ahli kubur yang diseksa, nescaya makan, minum dan tidur kita semua pasti diketepikan. Terputus sudah selera kehidupan. Saat itu, menggeletarlah seluruh tubuh badan apabila terdengar jeritan ahli kubur. Terasa seperti tidak cukup kaki dan tangan berhempas pulas mahu bertaubat dan mengharap keampunanNya. Siang dan malam mendambakan diri kepadaNya. Menebus kembali semua ibadah yang telah ditinggalkannya.

Dan sesungguhnya.

Kematian itu pemenuhan janji.
Perkuburan itu adalah rumahnya.
Liang lahad itu adalah kasur ranjangnya.
Ulat-ulat tanah itu kawan berbincang cakapnya.
Rasa takut itu dengan penuh kengerian mencengkamnya.

Untuk kamu-kamu yang suka dan sangat suka melayan cerita seram berhantu yang menakutkan diri sendiri, kamu diwajibkan tonton filem ini. Yang tak suka tengok cerita hantu pun wajib tengok cerita ini. Kematian itu pasti. Maka, lihatlah sendiri. Antara gambaran keadaan selepas mati.

Kalau mahu tonton secara percuma, sila ke sini.

Review lain filem ini di sini.

Semoga aku dan kamu semua terpalit secolek keinsafan melihat gambaran neraka dan azab seksaanNya. Sesungguhnya, dengan sentiasa mengingati mati boleh menajamkan fikiran. Dan mengurangkan nafsu terhadap dunia. Dan dari situ barangkali boleh terlahirnya sifat sederhana dalam segala perkara. Semogalah.

Ingatlah.

Tidak ada satu pun kemalangan ngeri di dalam dunia ini yang boleh menandingi kengerian azabNya.

Minta maaf. Aku tak nak mengutuk. Tapi, aku rasa lebih bagus kalau semua penerbit filem Melayu di Malaysia ini mampu menayangkan cerita-cerita sebegini. Lebih terkesan. Mesej tentang akhirat. Yang sangat tajam. Berbanding cerita-cerita tak berfaedah dan tak boleh tahan pemakaian pelakonnya. Walaupun cinematografi filem ini biasa-biasa saja, tapi mesej yang nak disampaikannya sangat berkesan. Tajam. Tepat. Dan benar belaka.

Aku harap ada pengarah filem lain yang berani menerbitkan filem sebegini.

Mungkin orang akan kata, filem-filem macam ini susah mahu dapat pelepasan. Aku pun hairan. Apa yang disekatnya. Kalau filem yang hampir semua pelakonnya berpakaian tapi bertelanjang itu lepas pula. Hot konon. Memang sangat hot. Dari dunia lagi sudah boleh terasa dia punya hot. Ini kan pula di 'sana'. Malas nak cakap banyak. Siapalah aku. Orang yang perasan bagus saja.

Tapi.

Daripada ketengahkan masalah-masalah sosial macam Mat Rempit, Bohsia, cerita tahyul yang menakutkan manusia sana sini dan sebagainya, lebih baik ketengahkan benda-benda macam ini. Pendedahan tentang alam akhirat, dosa dan neraka. Bukan semua orang prihatin. Aku rasa daripada takutkan manusia dengan filem hantu merepek, lebih baik takutkan manusia dengan siksaan kubur ini.

Kan.

Apa-apa pun.

Selamat menonton bagi yang belum tonton.

Tulisan ini sebagai percubaan untuk menakutkan diri sendiri dan manusia lain dengan azab dan seksaan Allah. Semoga terasa secolek ketakutan dan kengerian azabNya.

Semoga aku dan kamu semua boleh mimpi scene dalam neraka ini sama-sama.

Aumm_

Kategori:

5 Responses to "Krisis Maut"

al-lavendari said :
November 3, 2009 at 8:56 PM
t.kasih atas peringatan dan juga pengesyoran untuk menonton filem ini. pakcik dah download ... ambil masa sikit, nanti tengok.
keiroro said :
November 4, 2009 at 3:51 AM
hehe. dah tengok beberapa bulan yang lepas. boleh tahan la movie ni.
pu3sakura said :
November 4, 2009 at 1:19 PM
saya pun dah tengok filem ni, kat panggung......filem yang penuh pengisian tapi sayangnya tak ramai yang mengambil iktibar dan pengajaran selepas menontonnya....
M-I-N said :
November 4, 2009 at 6:28 PM
scene dalam neraka itu sangat seram.ada rasa takut.terima kasih.
famia said :
November 4, 2009 at 8:05 PM
lavendari: ya, pakcik. silakan.

keiroro: dia punya scene neraka ganaslah. ngeri!

pu3sakura: panggung wayang? woah, lagi ngeri tengok orang menjerit depan mata. hehe. cerita bab hidayah ini bukan kerja mudah. sebab itu mungkin bukan semua orang yang dapat. mereka yang terpilih je. hehe.

min: kan. ngeri.

Post a Comment

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.