Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Monday, July 06, 2009


_Soalan cepu emas.

Inai itu budaya siapa?

Cina?
India?
Melayu?

Err... Islam?

Tengahari tadi.

Bos kita yang bermata sepet menegur.

"Eh, Huzai. Wow, that is very nice! That is called inai, right?"
"Hehe. Yes."
"I heard that in Islam inai boleh kuatkan kuku, right?"
"Err.. yes."


Eh, sugoi!

Bangsa Cina pun tahu hikmah memakai inai. Dalam Islam pun ada dijelaskan hikmah berinai. Dan larangan menggunakan pewarna kuku selain inai. Entahlah semua wanita Melayu di Malaysia ini sedar atau tidak dengan hikmah inai dan larangan memakai perwarna kuku lain.

Jauhi Kuitex (macamana ejalah).

Kalau mahu ganas, inai warna hitam pun ada. Itu kalau mahu sangat nampak ganas. Ah, kita dahulu kala pun ada terniat mahu memakai. Mujur belum pernah. Ngeri ditempeleng ayah nanti. Silap-silap, emak pun tiada izinkan kita masuk ke rumah.

Hai....

Segan juga kita kadangkala dengan golongan bermata sepet dalam office ini. Ada yang tahu mengeja Jawi. Ada juga yang tahu perempuan Islam tidak berjabat tangan dengan lelaki bukan muhrim. Ada juga yang arif makanan itu dan ini tidak halal untuk orang Islam. Ada yang tahu tentang kewajipan setiap lelaki Muslimin ke masjid setiap Jumaat tengahari. Ada yang tahu perempuan Muslimat wajib memakai tudung.

Bangsa Cina pun arif dengan hal-hal macam itu.

Bangsa Melayu?

Malu tak_

Kategori:

15 Responses to "Inai Berinai"

M-I-N said :
July 6, 2009 at 7:13 PM
sikit sebanyak ada
hafiz abdul said :
July 6, 2009 at 9:18 PM
aslkm diakhir zaman bangsa cina akan masuk islam berbondong2.( tak wajib percaya )
famia said :
July 6, 2009 at 9:46 PM
min: kan. tsk...

hafiz: waalaikumsalam. ya? alhamdulillah makanya.
ladymiaka86 said :
July 6, 2009 at 9:58 PM
malu la woo kalau gitu...
huhu..
melayu skang lain..
July 6, 2009 at 11:36 PM
malu wei!!!!
Darkk said :
July 7, 2009 at 1:37 AM
owh. saya baru tahu ada kebaikan inai.

tapi saya tak pakai, sebab saya rasa tak kool laki pakai inai.
famia said :
July 7, 2009 at 10:46 AM
sue: hehe. ya. malu betul.

7kaki: malu pun garang ke? haha.

darkk: hehe. tak perlu. lelaki bukan pokok krismas mahu dihias-hias.
Anonymous said :
July 7, 2009 at 12:25 PM
Oleh itu mari pkai Kotex..eh silap Kuitex..eh silap lg pkai Inai.. :P
famia said :
July 7, 2009 at 6:37 PM
anon: hei! hahaha. sabar jelah.
Ezad said :
July 7, 2009 at 9:54 PM
melayu mudah lupa

heh!
famia said :
July 8, 2009 at 9:14 AM
ezad: hehe. aku Melayu juga.
pu3sakura said :
July 8, 2009 at 11:07 AM
saya tahu manfaat memakai inai, dan suka pakai inai
tapi segan nak pakai...nanti disakat...
baru naik pelamin kah??? hehehe...
kontroversi pulak...serba salah...
famia said :
July 8, 2009 at 12:22 PM
pu3: hehe. pakai saja. peduli apa orang kata.
aCe_LaNuN said :
July 9, 2009 at 11:56 PM
salam..awt xder org jwb soaklan cepu emas???
berInai merupakan budaya org arab dulu2 kala..sekarang pon dorg pakai lg...
dalam masyarakat india ia menjadi budaya/amalan wajib pada malam sebelum pasangan mempelai naik pelamin/dikahwinkan oleh pendeta/sami/brahmin dorg...
tp budaya malam berInai dan naik pelamin org india ini telah menyerap masuk kedalam masyarakat melayu..
amalan memakai inai seharian adalah amalan msyarkat dunia..tetapi amalan yg menjadi budaya adalah malam berinai daripada masyarakat india dan dikot oleh kata org melayu...
................................................
xtau la per simbollik malam berinai nie???
tp ia sebuah budaya yang menarik..tp jgn sampi melangar syarak/hukum harkam kita org islam.
...........................................
moral:- jgn mencampur aduk budaya dan agama...
nnt sesat jd nye...sori panjang lebar sy mengarut
................................
soalan dh jawab...hadiah?? chokachoki pon jd la..
famia said :
July 12, 2009 at 1:46 PM
ace: waalaikumsalam. budaya arab? oh, ya? baru tahu. tetapi memakai inai memang sunnah. malam berinai? err... tiadalah kita tahu kepentingannya. hehe. haah. tapi macam dah tercampur je budaya dan agama. hehe. nak choki choki? hah, singgahlah kedai beli sendiri. haha.

Post a Comment

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.