Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Tuesday, June 16, 2009


_E476.

Bukan sekadar nombor. Dan bukan juga nombor untuk ditikam. Kita lempang kamu sampai bersepai gigi kacip kalau menyinggah ke mana-mana kedai nombor ekor. Walaupun tiadalah wujudnya keberanian untuk menghayun tapak tangan ke muka saudara seIslam kita, tetapi kita tetap mahu gertak.

Barulah kelihatan seperti 'Aummm..'

Orang kata Pringles tidak boleh dimakan.
Kita pun tak makan.
Ada E476.

Orang kata gula-gula arnab tidak boleh dimakan.
Kita pun tak makan.
Ada lecithin.

Dalam kepala kita, dua benda saja rajin berjoget zapin 24 jam.

E476 dan Lecithin.

Kehalalan mereka.. tiada disahkan sahih.
Keharaman mereka.. tiada diwar-warkan juga.

Makanya..

Halal atau haram kedua-dua benda ini?

Disebabkan kadar syak wasangka dan was-was kita yang boleh tahan tinggi tak berapa nak tinggi ini, kita sudah berhenti mengambil segala jenis makanan yang tertulis dua benda itu.

Dan.

Kita baru terperasan, coklat Cadbury kesukaan kita pun ada sama.

E476.

Saban hari terasa musykil. Halal ke. Boleh dimakan ke. Kod perisa tambahannya adalah sama seperti di dalam Pringles. Kita pun bertekad. Kena bongkar biodata kedua-dua benda ini. Kita pun mula gigih mencari biodata lengkap perihal kedua-dua benda ini.

Dan bagai menanti bulan jatuh ke riba, sepucuk emel pun tercampak ke kita. Macam tahu-tahu saja kita sedang tertanya-tanya.

Kandungan emel itu, seperti di bawah.

Kalau mahu tahu..
sila teruskan perjalanan.

Kalau tiada mahu..
sila noktah di hadapan.

PERHATIAN: Agak panjang isinya. Walau panjang, tetap berguna. Semoga dapat kepilkan sekali sedikit kesabaran di sepanjang perjalanan.

E numbers are ....

Eh, eh.. bahasa Inggeris?

Aik?
Cakap banyak pula.
Baca diam-diam saja sudah.
Hari itu kecoh sangat mahu ditanda salibkan Sains dan Matematik.
Konon mahu moden dan maju ke depanlah bagai sejajar dengan negara lain.
Bahasa Jawi pun merangkak lagi, ada hati mahu angkat bahasa Inggeris pula.

Sudah.

Jangan cakap banyak.
Email itu sampai ke kita dalam bentuk ini.
Maka, beginilah rupanya tanpa sebarang terjemahan.

Bacalah, sila.

E numbers are number codes for food additives and are usually found on food labels throughout the European Union. To have a diet without any components that also have an E-number is basically impossible.

Classification by numeric range

E100–E199 (colours)
E200–E299 (preservatives)
E300–E399 (antioxidants, acidity regulators)
E400–E499 (thickeners, stabilizers, emulsifiers)
E500–E599 (acidity regulators, anti-caking agents)
E600–E699 (flavour enhancers)
E700–E799 (antibiotics)
E900–E999 (miscellaneous)
E1000–E1999 (additional chemicals)

Thus,

E476 belongs here ---> E400–E499(thickeners, stabilizers, emulsifiers)

E476 is Polyglycerol polyricinoleate.

Polyglycerol Polyricinoleate (PGPR), E476, is an emulsifier made from castor beans which reduces the viscosity of chocolate and similar coatings and compounds. It works by decreasing the friction between the particles of cacao, sugar, milk, etc. Present so that they can flow more easily when melted. It is used in chocolate candy bars.

It is primarily used to reduce the fat content of chocolate. Since 2006, commercial-grade candy bars, such as those made by Hersheys and Nestle, made an industry-wide switch to include PGPR as an ingredient - a possible indicator of a cost saving measure by the commercial chocolate industry.

Makers of PGPR such as Danisco and Palsgaard indicate that PGPR can be
used to replace the more expensive cocoa butter as an ingredient in chocolate. Palsgaard's website asserts, "Cocoa butter is an expensive raw material for chocolate manufacturers. By using PALSGAARD 4150 the chocolate recipe has lower costs in terms of less cocoa butter but also gives the benefit of having less fat."

PGPR is a yellowish, viscous liquid composed of polyglycerol esters of polycondensed fatty acids from castor oil. It may also be polyglycerol esters of dimerized fatty acids of soya bean oil.

PGPR is strongly lipophilic, soluble in fats and oils and insoluble in water and ethyl alcohol. In chocolates it is used as a viscosity reducing agent. It is virtually always paired with lecithin or another plastic viscosity-reducing agent.

It can also be used as an emulsifier in spreads and in salad dressings or as a crystal inhibitor and anti-clouding agent in fractionated vegetable oils.

The Vegan Society claims that PGPR may be animal-derived, but no evidence has
been presented that any commercially available PGPR products are made using
animal-derived substances.

"High grade PGPR in chocolate". Palsgaard.
"Kind of Emulsifiers". Riken Vitamin.

PGPR.. replacing cocoa butter in chocolate.

What is.. Castor Beans?

The castor oil plant, Ricinus communis, is a species of flowering plant in the spurge family, Euphorbiaceae. Its seed is the castor bean which, despite its name, is not a true bean.

Castor seed is the source of castor oil, which has a wide variety of uses. The seeds
contain between 40% and 60% oil that is rich in triglycerides, mainly ricinolein. The seed coat contains ricin, a toxin, which is also present in lower concentrations throughout the plant.

Castor seeds have been found in Egyptian tombs dating back to 4000 BC being used mostly to fuel lamps because of the slow burning oil. Herodotus and other Greek travelers have noted the use of castor seed oil for lighting, body ointments, and improving hair growth and texture.

Plus, Cleopatra is reputed to have used it to brighten the whites of her eyes. The Ebers Papyrus is an ancient Egyptian medical treatise believed to date from 1552
BC. Translated in 1872, it describes castor oil as a laxative.

Ok.

Itu.. penjelasan seperti di dalam emel.
Yang kita juga pertama kali baca.

Kesimpulannya..

Rapatkan kening kiri dan kanan bersama dalam satu garisan.
Kita masih belum pasti dia punya kesahihan.

Kamu rasa macamana_

Kategori:

28 Responses to "Eee Eee E476"

el said :
June 16, 2009 at 1:55 PM
tempat pertama~

heee...
nasib baik chokichoki tiada Eee Eee...heehee~
June 16, 2009 at 2:13 PM
berkerut2 dahi..bercantum2 kening..
PakciQue said :
June 16, 2009 at 2:55 PM
Tak berapa faham lah. Bahasa berbunga-bunga sangat.
RieNa said :
June 16, 2009 at 3:20 PM
bahasa inggeris kita agak daif lah teacher, nak belek kamus terasa malas pulak.
tp nak sgt tahu apa kemendanya yg diceritakan itu?
June 16, 2009 at 3:44 PM
wah bagusnya info ini. tetapi famia, tulisan kecil-kecil sebegini buatkan kita kena ada kekuatan yang besar untuk membaca dengan tenang-tenang. harap besarkan sedikit font sudah buat kita besar hati juga. ;)
famia said :
June 16, 2009 at 4:02 PM
el: hehe. dah ketagih tu.

ain: haah. betullah tu.

pakcik: aik.. pakai bahasa melayu je tu. heheh

riena: hehe. ini cerita pasal emulsifier E476 dekat belakang makanan. dan lecithin. sebab selalu orang cakap tak berapa nak halal benda itu. itu yang macam was-was je ini.

ainunl: eh.. kecil ek? minta maaf. kita punya mata molek je nampak. iyalah. nanti kita pertimbangkan. terima kasih menyinggah.
Ezad said :
June 16, 2009 at 9:52 PM
pehhh!!
first time baca tulisan org putih

langsung tak faham.. hahaha

cik famia boleh rujuk laman sesawang di bawah ini untuk mengetahui produk yang dapat sijil halal

kee.. memang cik famia dah tau.. heh!

http://e-halal.hdcglobal.com/directory/index.php?lang=BM
Ezad said :
June 16, 2009 at 9:54 PM
errr.. E476 tu tak tersenarai la pulak

huhuhu
M-I-N said :
June 16, 2009 at 10:37 PM
eeerrrrr.....tak paham.kelmarin dengan senang lenangnye menelan seketul kadberi kecik tu sambil layan movie Puteri Gunung Ledang.kuar ayat ni plak "coklat Cadbury kesukaan kita pun ada sama".ternganga jap mulut.
famia said :
June 17, 2009 at 8:57 AM
ezad: hehe. iya tahu dah link tu. anyway, terima kasih lagi 8 round.

ezad: sedara.. E76 tu bukannya makananlah. itu emulsifier. kalau HDC itu pakat letak E476.. pastilah ajinomoto pun ada saing.

min: emmm sebenarnya.. tak berapa nak pastilah E476 itu halal ke tak. kena buat rujukan lagi agaknya.
June 18, 2009 at 2:27 AM
selagi kurma,madu,habbatus sauda,buah tiin,kismis dan minyak zaitun takdak itu E476..

maka tiada kerisauan bagi aku (ok.aku tipu)
famia said :
June 18, 2009 at 10:34 AM
7kaki: hehehe. itu makanan terbaik.
Anonymous said :
June 26, 2009 at 10:55 PM
e476 bole dpt dr 2 sumber, smada plant based atau animal based....selalunya dlm vege food, dia akn guna plant based (soya)..ni aper sy bc dlm website vege la...kalo silap, maaf la
famia said :
June 27, 2009 at 3:00 PM
anon: terima kasih. ya itulah juga yang tertulis di atas. cuma itulah, kadangkala terasa musykil.
August 2, 2009 at 3:31 PM
orang melayu ni pantang diberikan penjelasan dalam bahasa inggeris, mesti mereka terasa bodoh.
bila suruh belajar bahasa inggeris, akan digelar penderhaka. sebab tu la golongan dan kaum melayu adalah kaum yang paling senang kena tipu, sebab orang melayu malas belajar.
famia said :
August 3, 2009 at 11:32 AM
zack: hehe. sabar. tak baik cakap macam itu.
tuty latifah said :
April 11, 2010 at 2:30 PM
http://www.halaljakim.gov.my/aduan_siar_c.php?id=6740&a=U&PHPSESSID=42e0cf5d0ed57ab7f4f5916f0f689d99
~ejatie~ said :
May 28, 2010 at 2:42 PM
http://www.ppdkerian.edu.my/portal/modules.php?name=News&file=print&sid=910

sila klik link ini untuk maklumat lanjut
dboystudio said :
October 20, 2010 at 2:40 AM
English to Malay translation
nombor E nombor kod untuk tambahan makanan dan biasanya ditemui pada label makanan di seluruh Kesatuan Eropah. Melakukan diet tanpa bahagian yang juga mempunyai nombor E-pada dasarnya tidak mungkin.

Klasifikasi berdasarkan rentang berangka

E100-E199 (warna)
E200-E299 (pengawet)
E300-E399 (antioksidan, pengatur keasaman)
E400-E499 (pemekat, penstabil, emulsifier)
E500-E599 (keasidan regulator, agen anti-caking)
E600-E699 (peningkat aroma)
E700-E799 (antibiotik)
E900-E999 (lain-lain)
E1000-E1999 (bahan kimia tambahan)

Dengan demikian,

Milik E476 E400 sini --->- E499 (pemekat, penstabil, emulsifier)

E476 adalah poligliserol polyricinoleate.

Poligliserol Polyricinoleate (PGPR), E476, adalah emulsifier diperbuat dari biji jarak yang mengurangkan viskositas lapisan coklat dan sejenisnya dan sebatian. Ini bekerja dengan mengurangkan geseran antara zarah koko, gula, susu, dll Present sehingga mereka boleh mengalir lebih mudah ketika mencair. Hal ini digunakan dalam coklat.

Hal ini terutama digunakan untuk mengurangkan kandungan lemak coklat. Sejak tahun 2006, gula-gula kelas komersil, seperti yang dibuat oleh Hersheys dan Nestle, membuat industri beralih luas untuk merangkumi PGPR sebagai bahan - penunjuk kemungkinan menjimatkan kos mengukur oleh industri coklat komersil.

Pembuat PGPR seperti Danisco dan Palsgaard menunjukkan bahawa PGPR boleh
digunakan untuk menggantikan mentega koko lebih mahal sebagai bahan dalam coklat. website Palsgaard's menegaskan, "mentega Kakao adalah bahan baku mahal untuk pengilang coklat Dengan menggunakan PALSGAARD 4150 resep coklat mempunyai kos yang lebih rendah dalam hal mentega koko kurang tetapi juga memberikan manfaat mempunyai sedikit lemak .."

PGPR adalah cecair, kekuningan pekat yang terdiri daripada ester asid lemak poligliserol polycondensed dari minyak jarak. Ini juga mungkin ester asid lemak poligliserol dimerized minyak soya.

PGPR sangat lipofilik, larut dalam lemak dan minyak dan tidak larut dalam air dan alkohol etil. Dalam coklat itu digunakan sebagai agen penurun viskositas. Hal ini hampir selalu dipasangkan dengan lesitin atau wakil lain viskositas-mengurangkan plastik.

Hal ini juga boleh digunakan sebagai emulsifier dalam menyebar dan dressing salad atau sebagai inhibitor kristal dan agen anti-mendung pada minyak sayur difraksinasi.

The Vegan Society mendakwa bahawa PGPR mungkin haiwan yang diturunkan, tapi tidak ada bukti
disajikan bahawa setiap produk PGPR tersedia secara komersial yang dibuat menggunakan
haiwan yang diturunkan dari zat.

"Tinggi PGPR kelas di coklat". Palsgaard.
"Jenis mengemulsi". Riken Vitamin.

PGPR .. menggantikan cocoa butter dalam coklat.

Apa itu .. Castor Beans?

Minyak jarak tanaman, Ricinus communis, adalah spesies tumbuhan berbunga dalam keluarga spurge, Euphorbiaceae. Its benih adalah biji jarak yang, walaupun namanya, bukan kacang benar.

benih Castor adalah sumber dari minyak jarak, yang mempunyai pelbagai kegunaan. Benih
mengandungi antara 40% dan 60% minyak yang kaya akan trigliserida, terutama ricinolein. Mantel biji mengandungi risin, racun, yang juga hadir dalam kepekatan yang lebih rendah di seluruh tanaman.

biji jarak telah ditemui di kubur Mesir dating kembali ke 4000 SM yang digunakan terutama untuk bahan bakar lampu kerana minyak terbakar lambat. Herodotus dan pengembara Yunani yang lain telah mencatatkan penggunaan minyak biji jarak untuk penerangan, salep tubuh, dan meningkatkan pertumbuhan rambut dan tekstur.

Plus, Cleopatra dianggap telah menggunakannya untuk mencerahkan bahagian putih matanya. The Papyrus Ebers adalah risalah perubatan Mesir kuno diduga berasal dari 1552
SM. Diterjemah pada tahun 1872, itu menggambarkan minyak jarak sebagai ubat cuci perut.

Ok.
Anonymous said :
November 5, 2010 at 7:26 AM
Thanks :)
--
http://www.miriadafilms.ru/ приобрести фильмы
для сайта alkisahnyalah.blogspot.com
deqnamalu said :
November 23, 2010 at 7:52 AM
abeh bende yg ade bende alah ni halal ke tak?
famia said :
November 23, 2010 at 10:07 AM
deqna, ada 2 sumber. Tumbuhan dan haiwan. Kalau Cadbury yang dah dihalalkan JAKIM... bolehlah ditelan. Selain daripada tu... pandai2lah yek :)
kiesya said :
December 23, 2010 at 8:37 AM
As-Salam...Kalau nak diikutkan,terlampau banyak makanan yang ada kod macam ni,emm...tahla,sebagai pengguna kenala bijak...

duniakiesya.blogspot.com
March 12, 2011 at 12:20 PM
http://www.ppdkerian.edu.my/portal/modules.php?name=News&file=print&sid=910
March 12, 2011 at 12:20 PM
http://www.ppdkerian.edu.my/portal/modules.php?name=News&file=print&sid=910
bangteh said :
April 15, 2011 at 11:55 PM
Adakah product muslim menggunakan istilah E 476 ni. Boleh jadi bahan E476 di import dari luar negeri dengan lengkap berbungkus dah. Sapa yang buat E476 kena tahu betul2 muslim ka.? Jangan percaya bulat2. Orang yang buat coklat orang muslim ka. Kalu orang muslim yang beriman yang buat dia mesti takutkan ALLAH. Sebab dia nak jual dekat orang. Kalu was2 jangan makan. Itu adalah isyarat dari ALLAH. Wallahualam
Airswift said :
October 31, 2011 at 10:28 AM
yes, they are non-muslims. but putting the ingredients clearly is a must so that consumers who are allergic to certain food like peanuts or alchohol will be aware of the content of each product. if they dont put the real thing, they will be sued. therefore i believe E476 is safe for us to eat. inshaAllah.


oh, another thing, as for "christianizing" english and maths, i object that opinion, because so many muslims out there who speak english. there is nothing wrong of taking the advantage to be proficient in a main language stream being used in science and technology, this will help us muslims to go a step towards being as good as the westerners. except, if, we take a decision of learning japanese, which might take a longer time to learn as we don't even know the basics.

just MHO.
Rahim Abd said :
February 15, 2012 at 11:35 AM
thats true, they cant hide contents or lie about its content. They would rather loose those consumers who are allergic to these certain contents than getting themselves into law suits for not revealing each content in the ingredient truthfully. Tak semestinye dibuat oleh non muslim , pasti tak halal. Wassalam

Post a Comment

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.