Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Wednesday, April 29, 2009


_Ok.

Dengan ikhlas hatinya.. aku copy dan paste artikel di bawah ini.

Silalah guna pakai.
Yang boleh dipakai.

Yang tidak?

Yang tidak.. pun boleh dipakai juga.

Tak faham?

Bagus. Teruskan membaca, sila..

Apabila bersahabat, diri sendiri dan sahabat harus mempunyai tanggungjawab dan punya harapan sendiri:

  1. Ketahanan bergurau senda, adat bergurau terlebih usik. Pastikan kita & sahabat saling boleh menerima gurauan. Oleh itu, berfikir dulu sebelum ianya berlaku.

  2. Jangan terlalu celupar atau mengkritik, kita sendiri tak semestinya bagus & betul.

  3. Jangan terlalu mengambil tahu hal peribadi org terdekat dengan sahabat seperti tunang, isteri/suaminya atau kaum keluarganya.

  4. Perkara sensitif seperti gaji, kenaikan pangkat & hutangnya usah ditanya.

  5. Pandai menyimpan rahsia terutama hal peribadi seperti rumahtangga atau hubungan suami isteri.

  6. Terima kekurangan & keburukan sahabat seadanya. Cuba lihat nilai positifnya & lihat diri sendiri, diri kita tak tentunya baik.

  7. Jangan membuat muka berlagak & sombong atau menghentak hentakkan kaki & barang bila kita membuat kesalahan supaya kesalahan itu dapat menutup kesalahan kita

  8. Bijak menyesuaikan tutur kata dan emosi. Jangan cakap mengikut sedap mulut tanpa memikir kesannya kepada sahabat.

  9. Berita baik atau berita sedih sahabat, biarlah dia sendiri memberitahu rakan lain walaupun kita sudah mengetahui. Ini tanda kita menghormatinya. Jangan terlalu busybody dengan cerita kehidupan sahabat kita tanpa memikir kesannya kepada sahabat kita.

  10. Menghormati hak & kehidupan peribadi sahabat. Beri peluang sahabat bersendiri. Jikalau terlalu berdampingan, mungkin menjemukan & kita hanya menyekat perhubungan dengan insan lain.

  11. Jika salah seorang marah, beri peluang dia melepaskan amarah di hati. Jangan dibalas, berdiam & tunggu hingga dia reda & sejuk. Pasti hubungan akan kembali seperti biasa. Manusia harus menerima hakikat setiap orang ada lautan hati yang pasang surut.

  12. Sewaktu sahabat sedang marah, elok mendiamkan diri. Jikalau dia mengomel, dengar & angguk. Itu lebih baik daripada membuat komen. Ia boleh memburukkan keadaan.

  13. Jangan memburukkan sahabat di hadapan orang lain & membanggakan diri dengan mengadakan cerita i.e. kekayaan, kecantikkan dan sebagainya. Bangga diri tak membawa kita ke mana-mana, sebaliknya bersyukur dengan apa yang dikurnia oleh Allah s.w.t

  14. Jagalah hati sahabat sebagaimana kita mahu sahabat kita menjaga hati kita. Kalau kita pandai menjaga hati orang lain, begitulah sebaliknya orang lain akan lakukan kepada kita & begitulah sebaliknya.



Tengok.

Dalam Islam. Semua benda pun ada adab.

Ekselen kan_

Kategori:

10 Responses to "Adab Bersahabat"

Nana CS said :
April 30, 2009 at 12:07 AM
setuju.
M-I-N said :
April 30, 2009 at 12:49 AM
ekselen.sangat ekselen.
my_heart said :
April 30, 2009 at 1:18 AM
benar.....
tak der manusia yg sempurna..
kalau kita ada kekurangan,
kawan kita jugak punya kekurangan..
ikramlah sahabat2 kerana iman yg ada dalam dalam diri mereka...
"tidak beriman seseorang daripada kamu sehinggalah dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri.."
famia said :
April 30, 2009 at 1:22 AM
nananya: sama dengan.

min: itu ah. lupa dah amek ni dari mana. memang ekselen.

myheart: tengs byk2. pesanan yg ekselen.
danineh said :
April 30, 2009 at 8:44 AM
xai..
April 30, 2009 at 4:51 PM
yer! setuju!

hihi
famia said :
May 2, 2009 at 10:48 AM
dani: ye dani

akmar: ha bagus.
buzzybug said :
May 2, 2009 at 12:20 PM
nice post. sangat setuju ngan suma point.
aCe_LaNuN said :
May 3, 2009 at 8:29 PM
A real friend is one who walks in when the rest of the world walks out...
famia said :
May 3, 2009 at 9:47 PM
buzzy: hehe. sama dengan. aku copy paste je tu.

ace: ye betul. susah sama dipikul.

Post a Comment

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.