Subscribe to my RSSSubscribe via Email
Facebook TwitterFlickrDeviantArt

Tuesday, February 10, 2009


_Siapa kata nak menulis itu bukan kerja mudah? Alasan je korang ini.

Hah.

Ini aku bagi salah satu cara. Gila baik punya cara. Korang semua pun tahu kan. Aku suka tulis karangan. Memang suka. Sejak lahir lagi. Haa.. memang unbelievable kan. Bukan sejak di bangku sekolah. Tapi sejak lahir! Pergh.. semoga sejuklah perut emak saya yang tercinta itu. Entah apa yang telah diajar semasa berada di dalam kandungan. Saya pun tak berapa nak pasti.

Ok.

Begini. Begini.

Masa aku form 1. Aku memang tak rajin nak menyembang kosong. Tapi aku ada satu hobi best yang memang paling rare dalam Sekolah Menengah Taman Melawati. Aku rasa hobi itu paling best. Sebab tak ada manusia waras lain yang sanggup buat hobi macam itu.

Ok.

Macam ini.


  1. Ambil satu kertas.

  2. Satu pen. Atau pensel.

  3. Cari kerusi.

  4. Cari port duduk yang korang rasa paling istimewa.

  5. Pasang telinga.

  6. Standby.

  7. Tulis semua perkataan yang sampai ke telinga.

  8. Kiranya.. korang dengar orang borak secara bersimpang siur. Dan tuliskan semua itu dalam satu kertas yang sama.


Tara..!

Siap sudah satu karangan.

Cubalah.

Bila dah siap. Memang best gila. Boleh tahu apa kebenda yang manusia sejagat suka merepek belaka. Memang serius fun. Boleh layan gelak-gelak macam baca komik. Lagi best daripada korang baca majalah Mangga atau URTV yang tak berfaedah langsung itu. Ini kira asal usul majalah tabloidlah pendek katanya.

Tak percaya ke_

Kategori: ,

15 Responses to "Tips Menulis Karangan (Tahap 1)"

nurjihad said :
February 10, 2009 at 5:35 PM
hahahaks..
pandai kak pamiya..
kiranya malam ini boleh ajar bebudak tuisyen wat akbar tabloid pendek cam ni la ye?
ehhehe:P
February 10, 2009 at 5:56 PM
woo- giler tak berminat tak buat menda nie-

hee- bek sy tido-

:p
February 10, 2009 at 5:58 PM
silap daa..tak berminat nk wat menda ni..hehe
famia said :
February 10, 2009 at 7:30 PM
nurjihad: percayelah. tu bukan kerja yg buang masa. memang banyak faedah tau. drpd mulut bejalan mengutuk org. baiklah jari yg bejalan buat karangan. kan kan.

akmar: hehe. anak dara tak elok tido banyak. entah apa yg best tah asik tido je.
February 10, 2009 at 8:31 PM
akak- tido itu lebih bgs dari wat benda tak pekdah-hehe

tido selepas baca buku- insyaAllah- bgn2 dh ingat ape yg baca.hehe

tido- merehatkan otak yg penat bekerja- keh3
tido- merehatkan fizikal kite setelah seharian berjln,berdiri dan melakukan gerakan.

kesimpulan: tido adalah satu dari nikmat2 di donia ini!
kenikmatan amat terasa bila sambil berdiri pown leyh tetido- hoho
13may said :
February 10, 2009 at 9:06 PM
cekap betol ko :D
callister said :
February 10, 2009 at 9:46 PM
hahaha....lawak la ko ni famia..
tap betul gak ape yang ko ckp ni..
senang2 je leh dpt karangan..
February 10, 2009 at 11:58 PM
Ambil satu kertas.

Satu pen. Atau pensel.

Cari kerusi.(dan meja)

Cari port duduk yang korang rasa paling istimewa.

Pasang telinga.

Standby.

(Dengar) semua perkataan yang sampai ke telinga.

Kira satu dua tiga empat lima zzzzzz..

(kalau nak dapat pahala jangan buat kira2 tapi baca doa tidur)

ha!

amacam?

lagi rare!

sebab apa?

sebab pensel atau pen dan kertas tidak di gunakanlangsung.

haha!

(apa aku merepek ni!dush!)
paiseh said :
February 11, 2009 at 12:18 AM
hehehe.. gua kata menarik idea nih.. tapi pesen gua ni byk duk dorg2.. org keje, gua duk umah. orang balik, gua gi keje. nak tulih mende..?? hahahaa..

*sah.. lu jiran. gua tgh cari rakan sparring main badminton masa lapang. lu mau??
M-I-N said :
February 11, 2009 at 1:57 AM
serius leh jadi wartawan.sehelai/sekeping kertas tak mencukupi.harus dibawa satu rim A4 bersama.
famia said :
February 11, 2009 at 3:50 AM
akmar: perghhh.. tu bukan kenikmatan. hehe. orang tido sekali sehari je. pastu dalam 4 ke 5 jam je cukop. lain2 tu patutnya duduk rehat. tido tu kenikmatan malam je. hehe.

13 mei: yap. aku tau. hahaha.

callister: laaa.. ni bukan cubaan. ni betol2 la. cubelah ketika boring.

7 kaki dalam: haha. ko sama macam akmar. kalo tido itu lebih best.. sila. aku bukan big fan bantal dan tilam. :p

paiseh: menarik kan. haha. sparring main badminton? aiseh. gua sparring org je. gua tak layan sparring badminton ni. hehe.

min: hahahaaha. wartawan bukan best. terikat dgn politik. berat sebelah. buat onar. tulis berita yg tah betol tah tak. sekadar nak melakukan surat khabar je. tak bes kan.
callister said :
February 11, 2009 at 4:58 AM
haha..boleh la nanti bile2 borink kan...
Nana CS said :
February 11, 2009 at 9:06 AM
aku kalo tgh boring2..
amik kertas, tulis puisi.
haaa..lagik best.
famia said :
February 11, 2009 at 10:07 AM
callister: ha. sila2.

nananya: hahaha. oke tu lebih bermakna. aku x pandai buat puisi. baca syair ngn karang pantun tau la sikit2.
February 11, 2009 at 3:57 PM
aka, sy penah buat benda ni..
tp sy buat time tgk movie kt rumah, pasang dvd pastu amek paper n pen.. tulis pe yg sy dgr..
kdg2 klaka gak...pelik pn ada..huhu

Post a Comment

Copyright 2010 Famia. Powered by Blogger. Contact me at harasxt_21@yahoo.com.